Sunday, November 29, 2020
Home / Rozwój  / Psychologia  / Jak pies może wpłynąć na rozwój dziecka w czasie pandemii?

Jak pies może wpłynąć na rozwój dziecka w czasie pandemii?

Dzieci, które miały w domu psa, lepiej radzą sobie z relacjami międzyludzkimi, są bardzie j pewne siebie i mają wyższą samoocenę

kobiety z psem

fot. materiały prasowe

Juliane Kaminski z Uniwersytetu w Portsmouth w swoich badaniach potwierdziła, że psy rozwinęły nowe mięśnie wokół oczu, aby lepiej komunikować się z ludźmi. Psy, podobnie jak ludzie, mają oso­bowość i uczucia. Wyrażają je poprzez oczy, ułożenie szczęki czy chociażby machanie ogonem. – Psy przetwarzają to, co mówimy w sposób niesamowicie podobny do ludzkiego mózgu – powiedział NPR Attila Andics, neurobiolog z uniwersytetu Eotvos Lorand. Natomiast Uniwersytet Azabu w Sagamihara w Japonii stwierdził, że kiedy ludzie wpatrują się w swoje psy, proces ten generuje oksytocynę „hormonu miłości”

dziewczynka z psem

Jak pies może wpłynąć na rozwój dziecka w czasie pandemii? / fot. materiały prasowe

A co gdyby psy potrafiły mówić? Nie bez powodu są powszechnie postrze­gane jako „najlepszy przyjaciel człowieka”. Istnieje wiele przy­kładów niezwykłych przyjaźni między człowiekiem a psem. Przyjaźń między dzieckiem a psem jest wyjątkowa. Szczególnie gdy dziecko od małego wychowuje się z psiakiem i traktuje go jak swoje rodzeństwo. Pies pod jednym dachem z dzieckiem to wspaniały początek przygody na całe życie.

Decyzja o włączeniu psa jako nowego członka rodziny nie jest łatwa i musimy uświadomić sobie i dziecku, że pies to nie zabawka i nie może być tylko prezentem lub kaprysem dziecka. Bardzo ważne jest by dziecko zrozumiało, że zwierzę ma uczucia oraz podobne potrzeby do człowieka jak np. jedzenie, picie, potrzeby fizjologiczne itd.

 

Ukształtowanie empatii i potrzebę opieki wobec zwierzęcia jest kluczowe. Musimy dziecko przygotować do tego, że posiadanie psa to obowiązek, tłumacząc to na prostych przykładach np. piesek sam sobie nie przygotuje jedzenia ani nie wyprowadzi na spacer. Musi mu w tym pomóc dziecko, które jest za nie odpowiedzialne. Bardzo ważne jest, by tak właśnie się czuło.

Badania potwierdzają, że dzieci, które miały w domu psa, lepiej radzą sobie z relacjami międzyludzkimi, są bardzie j pewne siebie i mają wyższą samoocenę.

Dlaczego warto rozważyć adopcję psa?

Wpływ psa na rozwój dziecka w czasie pandemii

W czasie pandemii wzrosło zainteresowanie adopcjami psów. Potrzebujemy miłości, bezinteresowności oraz wierności. Pies może zapewnić to poczucie bliskości. Dla dziecka pies to dodatkowo idealny partner do wspólnej zabawy.

 

Kiedy uświadomimy sobie zalety posiadania psa dla dobra dziecka to szybko się zdecydujemy. Dziecko wychowując się ze zwierzęciem obserwuje je, uczy się empatii, poczucia obowiązku, opiekuńczości, odpowiedzialności, poznaje potrzeby innych. Obecność psa wpływa pozytywnie na rozwój fizyczny i emocjonalny dziecka bez względu na wiek.

 

Kontakt dzieci z czworonogami działa na nie relaksująco i uspakajająco. Radość psa na widok swojego pana daje poczucie radości i poczucia, że jesteśmy ważni w życiu tego pieska.

 

Psy też wspierają dzieci ruchowo, umysłowo zaburzone, znerwicowane, o problemach natury psychicznej. Psy są wykorzystywane w pracy z dziećmi autystycznymi.

 

Kontakt ze zwierzęciem sprzyja wzmacnianiu odporność i zmniejsza wrażliwość na alergeny. Psy to nie tylko towarzysze zabaw. Wyniki badań potwierdzają, że posiadanie psa  zmniejsza poczucie samotności przez dziecko. Jest to szczególnie ważne teraz w czasie pandemii, gdy rodzice muszą łączyć pracę z domowymi obowiązkami.

 

Wspólne spacery dziecka z psem mają bardzo pozytywny wpływ na jego samopoczucie. Kontakt z psem obniża poziom kortyzolu tzw. „hormonu stresu”. Dzieje się to najprawdopodobniej z powodu oksytocyny czyli hormonu pobudzającego uczucie ufności i bezpieczeństwa. Produkcja oksytocyny – związana z zabawą z psem obniża fizjologiczną reakcję na stres. 

 

Przytulanie psa daje maluchowi poczucie bezpieczeństwa i radości. Zmniejsza ono jego stres wynikający m.in. z braku kontaktu z rówieśnikami. Taki maluch szybciej się rozwija, raczkuje, szybciej poznaje świat. Dzieci starsze uczy odpowiedzialności, bo kąpanie, czesanie i spacer to umiejętność dbania o pupila. Na pewno dziecko dowartościowuje się. Ma możliwość opowiadać rówieśnikom o swoim psie. Spacer to dodatkowo ruch na świeżym powietrzu, a zabawa z psem to samo zdrowie. Spacer z psem to nie tylko przyjemność, ale również sposób na hartowanie zarówno nas jak i pupila. Trzeba tylko pamiętać by ciepło się ubrać.

 

Pies to wspaniały członek rodziny, super przyjaciel, który odpłaci nam miłością i wiernością. Dziecko nauczy się empatii w stosunkach do drugiego człowieka, szacunku do zwierząt, a to jest najważniejsze w życiu.

 

O tym, że psy mają uczucia przypomina nam szczeniak o imieniu Hektor, bohater książki Hektor, psia opowieść. Szuka on szczęścia – w zestawieniu z szarą rzeczywistością drugiej wojny światowej. Fabuła przełamuje też tabu trudnych tematów w literaturze dziecięcej. To historia, która dowodzi, że nadzieja nigdy nie umiera, a na każdego czeka szczęście. Autorka, Renata Kamińska głęboko wierzy, że psy, podobnie jak ludzie, mają osobowość i uczucia. Książkę, wraz z autografem i darmowymi prezentami, można zamawiać TUTAJ.

 

 

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach