Masz smykałkę do gotowania i pieczenia? Jeżeli chcesz zarabiać na swoim talencie kulinarnym, rozwiązaniem może być otwarcie lokalu gastronomicznego. Krok po krok tłumaczymy, jak przygotować się do prowadzenia restauracji
Krok pierwszy – znajdź odpowiedni lokal
Zanim założysz działalność gospodarczą, znajdź optymalny lokal. Pamiętaj, że musi on spełniać określone wymagania, np. pomieszczenia muszą być wentylowane, a dostawa towarów powinna odbywać się osobnym wejściem. Dopiero po znalezieniu lokalu i upewnieniu się, że uzyskasz pozytywną dla siebie decyzję Państwowej Inspekcji Sanitarnej (wniosek musisz złożyć na 14 dni przed planowanym rozpoczęciem prowadzenia działalności), przystąp do działania – załóż firmę.
Krok drugi – załóż działalność gospodarczą
Aby prowadzić restaurację, musisz założyć działalność gospodarczą. Do wyboru masz: jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę i spółdzielnię. W Polsce najpopularniejszą formą jest ta pierwsza. Jednoosobową działalność gospodarczą założysz w jeden dzień – formalności możesz załatwić przez internet, korzystając ze strony internetowej CEIDG.
Wybór jednoosobowej działalności gospodarczej jest bardzo korzystny – nie będzie Ci potrzebny wkład założycielski, nie będą też obowiązywały Cię przepisy dotyczące prowadzenia pełnej księgowości. Dodatkowo będziesz mógł skorzystać z przewidzianych dla początkujących przedsiębiorców ulg, np. ulgi dotyczącej niższych składek ZUS.
Jeżeli aktualnie masz status osoby bezrobotnej, możesz też starać się o dotację z urzędu pracy na wyposażenie lokalu gastronomicznego. Alternatywą są fundusze unijne, z których możesz otrzymać m.in. pożyczkę na preferencyjnych warunkach.
Krok trzeci – formalności związane z prowadzeniem firmy
Założenie działalności gospodarczej wiąże się z dodatkowymi formalnościami. Musisz pamiętać o następujących kwestiach:
- wyborze formy opodatkowania – jeżeli księgi rachunkowe będzie Ci prowadzić zewnętrzna firma, to dostaniesz od niej cenne wskazówki dotyczące formy opodatkowania,
- zgłoszeniu się do ubezpieczenia – jeżeli wcześniej nie prowadziłeś firmy, będziesz mógł opłacać preferencyjne składki ZUS,
- założeniu firmowego rachunku bankowego – w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest to wymagane.
W menu Twojego lokalu gastronomicznego będzie alkohol? Musisz uzyskać stosowne zezwolenie (koncesję) od prezydenta miasta, burmistrza lub wójta.
Dodatkowe formalności czekają Cię, jeżeli zamierzasz w lokalu odtwarzać publicznie muzykę. Wówczas musisz zarejestrować odbiornik telewizyjny lub radiofoniczny np. w placówce Poczty Polskiej, a także uzyskać licencję na publiczne odtwarzanie muzyki. W Polsce jest 12 organizacji zbiorowego zarządzania, które są upoważnione do udzielania licencji.
Krok czwarty – wyposażenie lokalu gastronomicznego
Aby serwować dania w swoim lokalu gastronomicznym, potrzebne będzie Ci wyposażenie. Naturalnym jest, że sercem każdej restauracji jest kuchnia, mimo że jest ona niewidoczna dla gości. Do obróbki żywności przydadzą się piece konwekcyjne. Do ich zalet należy zaliczyć m.in.: możliwość szybkiego przygotowania posiłku, niskie zużycie energii (co przekłada się na wysokość rachunków za energię elektryczną) i wielofunkcyjność – taki piec daje możliwość zarówno pieczenia, jak i gotowania na parze. W zależności od pozycji znajdujących się w menu przydadzą się także grille, opiekacze czy frytkownice. Wyposażenie kuchni obejmuje też akcesoria kuchenne, np. naczynia i noże.
Od jakości wyposażenia lokalu gastronomicznego zależy nie tylko komfort pracy kucharzy, ale również jakość przygotowywanych dań. Na tym obszarze nie warto szukać oszczędności – długi czas oczekiwania na danie czy niedopieczona potrawa mogą skutecznie zniechęcić gościa do powrotu do lokalu i wystawienia pozytywnej oceny.
Krok piąty – marketing lokalu gastronomicznego
Doskonała kuchnia obroni się zawsze, ale duża konkurencja na rynku sprawia, że powinieneś pomyśleć także o reklamie swojego lokalu. Szczególnie ważna będzie ona w pierwszych miesiącach działalności, gdy wiedza o istnieniu restauracji nie będzie powszechna. Nie masz pieniędzy na kampanię reklamową?
W przypadku lokalu gastronomicznego doskonale sprawdzają się zewnętrzne formy reklamy – banery i potykacze. Możesz też zainwestować w atrakcyjne ulotki oraz założyć konta w mediach społecznościowych. W ten sposób dotrzesz do szerokiego grona potencjalnych gości.
źródło: Partner MK