
fot. Pixabay
Lokalna promocja biznesu zaczyna się nie w sieci, a… lokalnie. Choć oczywiste jest, że w dzisiejszych czasach musisz istnieć w Internecie, lokalne inicjatywy marketingowe nadal są szalenie skuteczne. Sprawdź, jak promować swój biznes w najbliższej okolicy!
Pokazuj się tam, gdzie są Twoi klienci
Obecność w realu jest szalenie istotna dla lokalnego promowania swoich usług. Targi, eventy, a nawet sąsiednie sklepy, salony fryzjerskie czy inne miejsca, w których pojawiają się Twoi potencjalni klienci, to istotny aspekt, którego nie możesz pominąć. Choć docieranie do odbiorców online można dziś trafnie targetować, to nic nie zadziała lepiej, niż dosłowne wręczenie ulotki potencjalnemu klientowi w sytuacji, gdzie naprawdę go to zainteresuje. Wysokiej jakości ulotki w dobrej cenie zamówisz np. tutaj: https://www.openprint.pl/kategoria/ulotki.
Pamiętaj, że ważne jest dotarcie do Twojej grupy docelowej, więc trafnie oszacuj, gdzie w Twoim mieście mogą przebywać potencjalni klienci – i tam zostaw po sobie ślad.
Zbuduj lokalną sieć poleceń
Współpraca z lokalnymi firmami może zadziałać dużo lepiej, niż reklama online. Mechanik w małej miejscowości może skutecznie polecić hydraulika w ramach wymiany barterowej – Ty polecasz jego, on Ciebie. Z kolei jeżeli zajmujesz się sprzedażą kosmetyków, zostaw swoje ulotki fryzjerowi, któremu udzielisz na te kosmetyki rabatu. Rabaty krzyżowe są kolejną świetną formą promocji – gdy klient salonu manicure skorzysta z usługi, otrzyma 50% zniżki na Twoje produkty – i odwrotnie, kupując u Ciebie, zrobi sobie manicure z rabatem.
Jest to proste, tanie, zwiększa zasięg Twojej marki praktycznie bez wydatków, a lokalna sieć poleceń działająca jak poczta pantoflowa jest doskonałą dźwignią handlu od zamierzchłych czasów. To naprawdę działa – wystarczy przyjrzeć się, jak w oparciu o barter działają lokalne firmy w Twojej okolicy.
Uderzaj w lokalny styl komunikacji
Mów językiem swojego odbiorcy. Jeżeli promujesz swoje usługi w mieście, w którym mówi się charakterystyczną gwarą, nawiąż do zabawnych słówek poprzez humorystyczną reklamę (np. chodźże na obiad w Krakowie albo wpadnij, panocku, na kotleta na Podhalu). Tego typu zwroty uderzają w poczucie wspólnotowości, dają wrażenie personalizacji i zwracają uwagę.
Nie pisz – najlepsza kawa w mieście, a skonstruuj przekaz na zasadzie najlepsza kawa od Monciaka po Gdańsk, aby zawęzić kontekstowo obszar, w którym się promujesz. Dostosuj również styl wizualny swoich reklam – korzystaj z kolorów, wzorów ludowych, znanych postaci, wszystkiego tego, co zakotwicza Twoje usługi czy produkty w kontekście.
Pamiętaj także, że najlepszym narzędziem promowania lokalnego biznesu jest poczta pantoflowa – zadowolony klient poleci Cię sąsiadkom, koleżankom i innym osobom, które z łatwością do Ciebie dotrą, wszak promujesz usługi lokalne. Dobrze jest dbać o to, by projekty ulotek czy banerów były ciekawe, zwracały uwagę i przyciągały odbiorców nie tylko jednorazowo. Powodzenia!