Jak być profesjonalistką? 7 porad dla kobiet w biznesie
Twoja marka osobista na tym zyska
Niezależnie od tego, czy masz własny biznes, czy pracujesz na etacie – profesjonalizm jest kluczem do sukcesu! Poniżej znajdziesz 7 porad, które pomogą ci pokazać się z najlepszej strony i zyskać dodatkowe punkty w kontakcie z klientem lub pracodawcą. Gotowa?
1. Nie strzelaj sobie w kolano
Jeśli w głębi serca nie jesteś pewna swoich umiejętności, lub masz jakieś zwątpienie – nie dziel się tym z innymi. Owszem, pokazywanie swojej ludzkiej strony i tego, że nie jesteś robotem, jest ważne w biznesie, ale jeśli zaczynasz zdanie od powiedzenia, że nie jesteś pewna, czy umiesz coś zrobić, lub negujesz swoje umiejętności, to stajesz się mniej profesjonalna w oczach klienta lub pracodawcy. Równocześnie – bądź szczera. Jeśli czegoś nie wiesz, nie zatajaj tego. Ale zwykłe „nie wiem” zamień na „nie wiem, ale chętnie się dowiem”. Tym sposobem dasz znać, że jesteś elastyczna i chcesz dopasować się do potrzeb klienta.
2. Prywata nie bez powodu jest prywatna
Jeżeli nie musisz i nie jest to istotne w kontekście twojej pracy, nie dziel się ze zleceniodawcą czy współpracownikami detalami życia codziennego, chyba że jest to zabawna anegdotka, którą możesz wykorzystać jako otwarcie konwersacji, lub w celu przyciągnięcia uwagi. Nikogo nie obchodzi czy miałaś dzisiaj problemy żołądkowe, na jaki kolor malujesz ściany, ani kiedy umarł twój pies. To przykre, ale prawdziwe.
Polecamy:
Back to work, czyli pourlopowy powrót do pracy
3. Zadbaj o wizerunek, także zdalnie!
W dobie video calli, nie dzwoń do klienta leżąc w łóżku. To ważne, żeby twoje otoczenie reprezentowało twoją osobę. Z jednej strony, wszyscy wiedzą, że pracujesz z domu. Z drugiej, nie widzieli jak ten dom wygląda i łatwo będzie im ocenić książkę po okładce. Nikt nie każe ci sprzątać na błysk i robić testu białej rękawiczki. Jednak zadbaj o to, aby tło twojej konwersacji było spójne z tym, jak chcesz żeby cię postrzegano.
4. Nie odstraszaj potencjalnych klientów
Jeżeli budujesz swoją markę i działasz na własną rękę, zadbaj o to, aby materiały którymi się reklamujesz, wyglądały profesjonalnie i oddawały to, jak chcesz być postrzegana. Często bez naszej wiedzy i kontroli odstraszamy klientów, mimo że nasza oferta mogłaby ich zainteresować. Dzieje się tak, gdy wspomniana oferta jest niechlujna, lub niekompatybilna z rodzajem usług, jakie chcemy zaproponować.
5. Rekomendacje są przydatne!
Poproś grono najbliższych przyjaciół lub rodzinę o wystawienie ci opinii na Google, Linkedinie, czy w formie listu polecającego. Niech będą tam zawarte praktyczne informacje na temat twoich umiejętności. Możesz także dać im wytyczne do napisania takiej rekomendacji. Na przykład, niech odpowiedzą na pytania: „Jak ta osoba sprawiła, że się poczułam?”, „Jaka była jakość usługi?”. Postaraj się, aby opinie szły w parze z merytoryczną wartością twoich usług.
6. Bądź zawsze gotowa
Przygotuj się do każdego spotkania. Nawet jeśli nie wiesz wszystkiego na temat firmy, która chce cię zatrudnić, wykorzystaj informacje dostępne w internecie aby maksymalnie poznać klienta lub pracodawcę. Postawi cię to w dobrym świetle, a klient lub pracodawca poczuje się zaopiekowany, równocześnie odbierając cię jako osobę przygotowaną, dobrze odnajdującą się w nowej sytuacji. To może dodać ci kilka punktów do profesjonalizmu, nawet jeśli w praktyce informacje, które zdobędziesz przed spotkaniem, wcale nie będą ci potrzebne.
Zobacz także:
Uwięzieni we wspólnym życiu – Prawdziwa historia
7. Wizualizuj!
Masz zaplanowaną rozmowę z potencjalnym klientem lub pracodawcą? Poświęć ostatnie 10 minut przed spotkaniem na wizualizację, kim jest osoba, z którą będziesz rozmawiać. Możesz znaleźć zdjęcie w internecie, wyobrazić sobie, że zaczynacie rozmowę. Zastanowić się, jakie są potrzeby tej osoby i czego od ciebie oczekuje. Oswój się z tą sytuacją, daj sobie moment na znalezienie strefy komfortu. Dzięki temu, gdy prawdziwe spotkanie się zacznie, będziesz od początku lepiej czuła się w tej konwersacji.