
fot. Andrea Piacquadio / Pexels
Asertywna postawa w pracy jest pożądana niemal na każdym stanowisku. Jeśli jesteś liderką, kierujesz zespołem – z pewnością cecha ta przyda Ci się zarówno w kontaktach z podwładnymi, jak i wtedy, gdy negocjujesz z osobami wyżej postawionymi czy współpracującymi działami. Jeśli zajmujesz stanowisko specjalistyczne, to właśnie asertywność może mieć przełożenie na Twoją efektywność. Odpowiednie komunikowanie granic i zasobów czasu, przekłada się przecież na to, jak wypełniasz zadania i nadajesz priorytet tym, które zostały CI przydzielone. Jak zbudować w sobie tę cechę i pracować nad nią oraz na co zwracać uwagę, by będąc asertywną wyróżniać się kulturą oraz profesjonalizmem? Kilka porad znajdziesz w poniższym artykule
Asertywność – mieszanka pewności siebie i dobrej komunikacji
Asertywność niestety nie jest cechą, z którą wszystkie przychodzimy na świat – choć są maluchy, którym stawianie granic przychodzi łatwiej od najmłodszych lat. Z pewnością jednak jest to kompetencja, którą warto kształtować. Na każdym gruncie. Na tym prywatnym – to właśnie asertywność nie pozwoli Ci dać się wmanewrować w niechciane spotkania czy obowiązki. Na gruncie zawodowym – będzie jedną z ważnych składowych Twojego profesjonalizmu.
Jasne i klarowne wyrażanie swoich opinii, pewność siebie oraz umiejętność odmowy, to jedne z najważniejszych składowych asertywności. Bywa ona nazywana złotym środkiem pomiędzy postawą atakującą a tą, która cechuje się uległością. Więcej o trzech możliwych podejściach przeczytasz na blogu Siłakobiet.pl.
Praca nad asertywnością w pracy – co, jeśli dotychczas pozwalałaś na wszystko?
Zawsze na tak – jeśli dotychczas wyróżniało Cię wspomniane podejście, praca nad wyznaczeniem granic może być nieco trudniejsza. Daj sobie czas, który pozwoli Ci na wdrożenie nowych nawyków, a jednocześnie pozwoli zachować balans z dotychczasową, cenioną proaktywną postawą. Taka zmiana będzie także łatwiejsza dla otoczenia. Stopniowe wprowadzenie nowych zasad łatwiej przyjąć niż radykalne przemiany. Jeśli potrzebujesz ćwiczeń z tego zakresu, postaw sobie małe wyzwania, które krok po kroku pozwolą Ci nauczyć się odpowiednio komunikować. Jeśli czujesz, że nie podołasz takiemu wyzwaniu samodzielnie, być może warto rozważyć kurs lub wsparcie coacha?
Przeszkodą w budowaniu asertywności może być z pewnością brak pewności siebie. Jeśli nie czujesz, że Twoje zdanie ma znaczenie, a Ty nie masz dość siły, by je wygłosić, to kształtowanie asertywnej postawy będzie jeszcze bardziej skomplikowane. Nic jednak straconego. Nad poczuciem pewności możesz pracować. W sieci znajdziesz wiele porad, jeśli jednak chcesz krok po kroku przejść przez wartościowe ćwiczenia, pobierz darmowego e-booka.
Nie pozostawiaj pola do interpretacji
Przygotowując się do treningu asertywności, z pewnością przeczytasz o wielu technikach, które pozwolą Ci poprawnie wyrażać swoje zdanie. Dzięki nim dowiesz się, jak być rozumianą i odpowiednio profesjonalnie odebraną.
Jaka jest jednak najważniejsza zasada? Postaraj się skupić na klarowności komunikatu i niepozostawianiu pola do interpretacji. Nie dawaj furtek rozmówcy, nie odwlekaj decyzji. Wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do schematów i mamy wyrobione zdanie na temat poszczególnych osób. Jeśli dotychczas nigdy nie odmawiałaś dodatkowych zadań, każde zawahanie się może zostać odebrane jako potencjalna zgoda.
Jeśli już na tym etapie wiesz, że nie dasz rady spełnić prośby, powiedz to od razu. Jeśli potrzebujesz chwili do namysłu, to także dobry czas, by wyznaczyć deadline decyzji.
Jak komunikować się asertywnie i nikogo nie zranić? Poznaj zasady prowadzenia rozmów w zespole
Czy nadal będę dobrą koleżanką? Czy będę postrzegana jako osoba, na której można polegać? Z pewnością podobne dylematy krążą w Twojej głowie za każdym razem, gdy czujesz, że musisz powiedzieć „nie”. Umiejętność pracy w zespole jest przecież bardzo ceniona przez pracodawców. Jeśli męczą Cię wątpliwości, nie zapominaj, że asertywność nie oznacza, że musisz zrezygnować z bycia dobrą koleżanką czy współpracowniczką. Jeśli jednak zależy Ci na rozwoju i podchodzisz poważnie do tego zadania, jest przestrzeń, nad którą możesz pracować.
Obecnie coraz więcej mówi się o charakterologicznych różnicach poszczególnych członków zespołu. Jeśli zależy Ci, by Twoje asertywne komunikaty nie uraziły uczuć nikogo z Twoich współpracowników, sięgnij po lektury, które pomogą Ci zrozumieć ludzi, którzy myślą innymi schematami. Jedną z takich lektur jest „Otoczeni przez idiotów” Thomasa Eriksona.
Wbrew pozorom nie jest ona skupiona na udowadnianiu pomyłek innych i utwierdzaniu Cię w Twoich przekonaniach, ale na pokazaniu, jak różni możemy być. Z książki dowiesz się także, jakie są poszczególne style myślenia oraz postrzegania rzeczywistości i jak trafić do osób, które prezentują przeciwny do tego, jakim się posługujesz.
Jak odpowiednio określać swoje granice?
Ostatnim aspektem pracy nad asertywnością w środowisku zawodowym jest odpowiednie określanie granic. Paradoksalnie na tym gruncie może się to okazać nieco łatwiejsze – dzięki znajomości zakresu obowiązków na danym stanowisku łatwo wyczujesz czy nie przesadzasz. Jeśli to zbyt mało i nadal masz wątpliwości, porównaj listę zadań z tymi, które posiadają osoby na analogicznych posadach.
To oczywiście metoda, która sprawdzi się w bardzo ustrukturyzowanych środowiskach i profesjach. Jeśli u Ciebie nie ma takiej możliwości, możesz poddać analizie swój dzień i sprawdzić, czy starcza Ci czasu na wypełnienie wszystkich zadań. Jeśli rezygnujesz z przerw i zostajesz po godzinach, zobacz, czy wynika to z nadmiaru Twoich obowiązków, czy nowych projektów, które ochoczo na siebie bierzesz.
Jeśli brak asertywności objawia się inaczej, na przykład braniem dyżurów, dostosowywaniem grafików i planów urlopowych tylko do innych osób, zastanów się, co jest dla Ciebie najbardziej newralgicznym tematem. Weź go pod lupę i zastanów się, jak ulepszyć swoje postępowanie i przede wszystkim zastanów się, czego tak naprawdę Ty oczekujesz w danym obszarze.
Pracując nad asertywnością możesz sięgnąć między innymi po kursoksiążkę autorstwa Oli Budzyńskiej, zwanej w sieci jako Pani Swojego Czasu „Asertywność i pewność siebie”.
Jeśli Twoim problemem są relacje z przełożonym i poza asertywną komunikacją, chcesz zgłębić temat niepoprawnych relacji, pomoże Ci inna pozycja autorstwa przywołanego już Tomasa Eriksona, zatytułowana: „Mój szef jest idiotą”. Dzięki niej poznasz skuteczne metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Z całą pewnością jednak cechy asertywności w środowisku zawodowym są pozytywne. Pamiętaj przy tym, aby motywowały Cię one do sięgania po więcej, rozwoju ścieżki kariery przy jednoczesnym poszanowaniu innych.