Thursday, April 15, 2021
Home / Rozwój  / Czy Polki mają głos?

Czy Polki mają głos?

Rozdźwięk między miastem a wsią wyraźnie zanika

Kobiecym głosem

Kobiety mają głos/ fot. Unsplash

Używany codziennie, w różnych celach, jedne z nas po prostu mówią, inne lubią śpiewać, a jeszcze kolejne czasem krzyczą. Głos to bardzo ważne narzędzie, można za jego pomocą wyrazić emocje, uratować komuś życie albo opowiedzieć jakąś historię

 

 

Ta będzie o tym, że nasz głos w świecie pełnym dźwięków jest bardzo istotny, nie mamy często świadomości jak wiele możemy nim zdziałać. Kobiety zarządzające domową machiną czasem pokrzykują, a te z nas które zajmują kierownicze stanowiska może trochę częściej.

 

Naszym głosem

Polki mają głos/ autor Katarzyna Pawlikowska SW Research

 

Badania

Poświęcone temu badania, pokazują, że ponad połowa kobiet sama uważa iż stają się coraz bardziej słyszalne. Tym bardziej jest to dobry znak, po latach kiedy kobieta-szef była rzadkością, kiedy kobieta w biznesie była pojedynczym zjawiskiem. Kobiety zaczynają być coraz bardziej widoczne w przestrzeni publicznej (59,2 %) wypowiadają się w mediach, co przynosi dobry skutek, zajmują wysokie stanowiska państwowe, mają wpływowe stanowiska (54,7% ogółu badanych kobiet, ponad 70% kobiet z dochodami powyżej 3 tys. netto).

 

Rozdźwięk między miastem a wsią wyraźnie zanika. Tylko 4,6% badanych na wsi twierdzi, że kobiecy głos nie zyskuje na znaczeniu. Nowe technologie, szeroki dostęp do informacji i zainteresowanie światem ze strony kobiet sprawiają, że dostrzegają one więcej niż kiedyś, są zorientowane w tym, co się dzieje – nie tylko w Polsce – i widzą zachodzące zmiany. Za deklaracjami idą też konkretne działania. Coraz więcej kobiet, także na wsi, odczuwa potrzebę, aby realizować się zawodowo, te starsze mocno wspierają swoje córki w realizacji swoich pasji i ambicji. Właśnie tam najsilniejsze jest wsparcie przez matki młodych kobiet w ich dążeniach zawodowych. Tak wysoki wynik pokazało już badanie „Jak Polki wychowują Polki”, które zrealizowałam z panelem badawczym Ariadna w 2016 roku – komentuje wyniki badania Katarzyna Pawlikowska, ekspertka ds. zachowań społecznych i konsumenckich kobiet oraz SW Research, agencja badań rynku i opinii*

 

Męskim okiem

Wszystko to wydaje się najbardziej frustrujące dla mężczyzna jak podaje inicjatorka badań, o tzw. profilu „pragmatyczny tradycjonalista” będą oni najbardziej niezadowoleni z nadchodzących zmian, a jest ich ok. 30,2 % to 5,6 ml naszego społeczeństwa, głównie mieszkańców średnich miast w średnim przedziale wieku między 35 a 49 lat. Co ciekawe obraz kobiety wykształconej, o znaczącej pozycji zmienia się na polskiej wsi i wśród osób z niższym wykształceniem, np. zawodowym (69,9 %), które widząc wzrost roli i możliwości współczesnej kobiety. Zanika też granica stereotypowego postrzegania obowiązków domowych wymiennie z zawodowymi, zdecydowanie na korzyść tych drugich, gdzie to tym bardziej panowie (79,2 %) widzą, że role te zaczynają się przeplatać, a szala przechyla się w obie strony, jak pokazują badania.

 

 

Badania zamiany ról

Role społeczne/ autor Katarzyna Pawlikowska SW Research

Mężczyźni coraz lepiej odnajdują się w tej rzeczywistości, choć dla wielu jest nowa i trudna, a poparcie dla zmian, może czasami wynikać bardziej z „poprawności politycznej” niż osobistych przekonań, ale nawet jeśli tak jest, świadczy to o sile zmian, jakie zachodzą w społeczeństwie.

 

Także polska wieś przechodzi transformacje, kobiety działają samodzielnie i łączą się w grupy, kształcą się i dążą do samorozwoju. Starsze z nich jeśli nawet prowadzą tradycyjny żywot, wspierają swoje córki, które pragną wspinać się po szczeblach kariery, inwestować w siebie i mieć wpływ na otaczającą nas rzeczywistość.

Wybory przed Nami!

 

*SW Research – agencja badań rynku i opinii. Lider badań panelowych i sondażowych online

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach