Gdzie dzisiaj oglądać modę?
Moda obecna jest wszędzie. Podobnie jak Internet, który rozwija się codziennie. Powstają setki aplikacji mobilnych. I to jest to miejsce, gdzie moda spotyka się z globalizacją.
Jeszcze kilka lat temu moda i ciuchy wydawały się nie być nośnym tematem w polskich mediach. Wszystko zmieniło się kiedy Internet zalała fala blogów modowych. Dziewczyny chciały to mieć. Bo to właśnie blog mógł być ich przepustką do zaistnienia. Wybić udało się, realnie, kilku. Niektórym dzięki prawdziwej pasji, innym dzięki znanym znajomym. Blogi rozkwitały. Ale to już prehistoria.
Początki, jak zawsze, były ciężkie. Dziewczyny tworzyły stylizację, wrzucały zdjęcia na stronę. Z czasem nastąpił mały przełom, bo niektóre blogi stawały się bardziej modowe niż szafiarskie – nie tylko ubrania, więcej o projektantach, kolekcjach i trendach. Więcej informacji. Moda stała się modna. Zwykły śmiertelnik zaczął zastanawiać się nad swoim ubraniem. Samo oglądanie mody zaczęło sprawiać przyjemność.
Przyzwyczaiłyśmy się już do obecności tych szafiarskich blogów. Wielu z nas pomagają w kobiecych trudach życia codziennego. Bo blogerki, z zasady, żyją modą. Wiedzą co powinnaś założyć dzisiaj, a co może ci się przydać za parę sezonów. I to wszystko przekazują na swojej stronie.
Moda obecna jest wszędzie. Podobnie jak Internet, który rozwija się codziennie. Powstają setki aplikacji mobilnych. I to jest to miejsce, gdzie moda spotyka się z globalizacją. Blog to dzisiaj za mało. Szafiarki, jak i cała reszta medialnego świata, przenoszą się bliżej odbiorców. Pomagają swoim czytelnikom poczuć modowy klimat, stać się częścią ich świata. Co więcej, również projektanci, marki i krytycy mają swoje własne kanały social media.
Facebook odchodzi do lamusa. Powstaje Instagram. Blogerka robi zdjęcia swojego outfitu, zamiast przygotowywać cały post na stronę, wrzuca jedno zdjęcie. I tak zbiera miliony wyświetleń, bo każdemu, kto ja śledzi, fotografia pojawia się na głównej stronie aplikacji. Parafrazując klasyka, Instagram to mały krok dla blogerki, ale wielki dla jej kariery. Bo tam są wszyscy. Reklamodawcy, sponsorzy, projektanci. Każdy, kto może taką dziewczynę zauważyć i dać jej szansę. Oczywiście są też jej fani. Zdjęcia w aplikacji są mniej oficjalne, często prywatne. Followersi czują się bliżej swojego idola i odbierają go nie jak gwiazdę ale jako znajomego.
Ale internetowe trendy przemijają tak samo jak modowe. I tak też moda przeniosła się dodatkowo do nowej aplikacji. Każdy powyżej 20 roku życia zapewne nawet nie myśli o zainstalowaniu Snapchat’a na swoim telefonie. Jednak on istnieje i ma się fantastycznie. Idea jest prosta. Wrzucamy tam zdjęcia, lub krótkie filmiki. Jeśli wysyłamy do znajomych, znikają po kilku sekundach. Jeśli wrzucamy na my story, obserwatorzy mają dobę na zobaczenie, co się u ciebie dzieje. To kolejna, swoją drogą świetna alternatywa dla pokazania trendów.
Niedawno na całym świecie odbywały się tygodnie mody. Dla wielu trendsetterek wyjazd na pokazy jest zwyczajnie niemożliwy. Zaproszenia trafiają jedynie do przedstawicieli mediów i gwiazd. Z pomocą przychodzi właśnie Instagram i Snapchat. Blogerki, projektanci, ludzie z branży na bieżąco relacjonują pokazy, modowe eventy. Pokazują wszystko na żywo a ty, jedyne co musisz zrobić, to zainstalować na swoim smartfonie aplikację. Gdziekolwiek jesteś realnie, wirtualnie możesz przenieść się na paryski wybieg Balmain, czy pokaz Moschino w Mediolanie.
Wiele firm, redaktorów i dziennikarzy śledzi modne konta w aplikacjach społecznościowych, choć nie wszyscy o tym mówią. Tam szukają modowych perełek, bo tam są one pokazywane. Dzisiaj to najszybsza i najprostsza droga do informacji. A zwykli obserwatorzy są zachwyceni. Nie czują dystansu i są na bieżąco.
Chcesz wiedzieć co słychać w modowym świecie? Te konta na Intagramie Ci w tym pomogą!
1. Jessica Mercedes Kirschner (@jemerced)
Chyba jedyna polska blogerka, którą warto śledzić. To właśnie ona pojawiła się w pierwszych rzędach ostatnich tygodni mody w Paryżu i Mediolanie. Bloga prowadzi od kilku lat, ale niedawno przekształciła go w modowy portal. Aktywna użytkowniczka mediów społecznościowych. Pokazuje swoje codzienne stylizacje i relacje z modowych eventów.
2. Chiara Ferragni (@chiaraferragni)
Najpopularniejsza blogerka modowa na świecie. Choć zaczynała jak każda, osiągnęła najwięcej. Dzisiaj do pracy przy jej portalu zatrudnia kilkanaście osób. Jej strona theblondesalad.com stała się nawet przedmiotem studiów na Harvardzie. Jako pierwsza z blogerek pojawiła się na okładce biblii mody, magazynu Vogue. Instagram Chiary jest pełen stylizacji i zdjęć z pokazów, na których często bywa.
3. Sara Boruc (@sinbymannei_com)
W polskich mediach pojawiła się niedawno. Oprócz modowego bloga prowadzi swoją markę biżuteryjną. Choć niewiele osób o tym wie, to właśnie ona, jako jedna z nielicznych polek, śledzi pokazy z pierwszych rzędów. Nie boi się eksperymentować z modą i może sobie na to pozwolić. Miłośniczka niebanalnych stylizacji, które publikuje w swoich social mediach.
4. Anja Rubik (@anja_rubik)
Pierwsza polska modelka, o której zrobiło się głośno na świecie. Prawdziwa ikona mody, liderka rankingów modelek. Chodziła w pokazach najważniejszych projektantów, pozowała najlepszym fotografom. Dyrektor artystyczna 25 magazine. Jej instagram to zdjęcia z wybiegu czy sesje zdjęciowe. Zamieszcza też codzienne stylowe outfity i fotografie z podróży.
5. Anna Dello Russo (@anna_dello_russo)
Modowa maniaczka prosto z Włoch. Redaktor naczelna i konsultant kreatywny japońskiego Vogue’a. Swój sukces zawdzięcza street stylowym fotografom. Obowiązkowo obecna na najważniejszych tygodniach mody. Miłośniczka przepychu, przez niektórych złośliwie nazywana fashion victim. Na swoich kanałach udostępnia kulisy sesji zdjęciowych i pokazów.
Olga Konieczna