Home / Moda  / Design  / Frozen white, blazer blue, race red – co mówi o tobie kolor samochodu?

Frozen white, blazer blue, race red – co mówi o tobie kolor samochodu?

Frozen White czy Metropolis White?

ford focus

Ford Focus, Fiesta i K+ / fot. materiały prasowe

Biały, czarny, srebrny, czerwony, niebieski – w takich kolorach najczęściej widzisz samochody na ulicach. Kolor lakieru ma ogromne znaczenie estetyczne, ale też mówi, kim jesteś. Nie wierzysz? Przeczytaj nasz artykuł!

 

Zgodnie z raportem BASF, Europejskiego Raportu o Fabrycznych Kolorach Samochodowych z 2017 roku, na ulicach dominują tak zwane kolory achromatyczne, czyli niekolorowe jak białe, czarne, szare i srebrne, z czego najpopularniejszym kolorem samochodowym jest kolor biały. Jak sprawa prezentuje się z innymi kolorami? Dalej na liście znajduje się kolor niebieski, czerwony i odcienie brązu. Nie brakuje oczywiście kolorów bardziej żywiołowych jak żółte czy pomarańczowe, które znajdziesz zwłaszcza w samochodach klasy kompaktowej.

Co ciekawe, magazyn Forbes przeprowadził ankietę, która wskazała ciekawą korelację między wybieranymi kolorami samochodów a płcią kupującego. Wyniki pokazały, że mężczyźni preferują kolory czerwony, pomarańczowy i czarny, a to ze względu na ich popularność w samochodach sportowych. Kobiety natomiast wolą neutralne odcienie, w tym srebra oraz brązów.

Wiesz już zatem, jakie kolory lakierów samochodów są najpopularniejsze, a czy wiesz, co mówi wybór konkretnego koloru o tobie? Według AAA Auto dla nabywców samochodów używanych kolor auta jest ważną informacją o poprzednim właścicielu, między innymi o jego stylu jazdy i stosunku do bezpieczeństwa na drodze. Teoria może się wydawać trochę naciągana, ale jest wiele przesłanek do tego, aby barwy samochodu traktować jako ciekawostkę, jakim kierowcą jesteś.

Czarna elegancja

Jak pokazują dane z ostatnich trzech lat, to kolor czarny znajduje się w ścisłej czołówce, właściwie od 2015 roku Polacy naprzemiennie wybierają kolor srebrny i czarny, jakby nie mogąc się zdecydować, który z nich jest ładniejszy. Moda na kolor czarny w motoryzacji zapoczątkował Henry Ford, który żartował często, że najpopularniejszy model T można było kupić w każdym kolorze, pod warunkiem, że był to kolor czarny.

Jednak kolor czarny samochodu nie jest dla wszystkich… więc dla kogo? Tak samo, jak mała czarna jest kultowa i powinna znaleźć się w szafie każdej eleganckiej kobiety, tak samo czarny kolor samochodu jest klasykiem. Czarny to kolor ludzi, którzy lubią władzę i nie dają się manipulować, cenią szczerość, bezpośredniość i konkretne działania. To również kolor władzy, przez co prestiżowa limuzyna dla firmy, a zwłaszcza jej prezesa, wydaje się stosowna wyłącznie w kolorze czarnym. To oznaka luksusu i elegancji – najbardziej szykowne męskie stroje wieczorowe, takie jak smoking, nie bez powodu są szyte z czarnego materiału.

Jeśli przywołamy badania Pantone Color Institute w obszarze psychologii kolorów, to wynika z nich, że ciemne odcienie wybierane są przez osoby spokojne, praktyczne i prowadzące auto w sposób bezpieczny i zrównoważony.

Biel daleka od niewinności

Śnieżnobiałe samochody są ponadczasowe – zawsze modne, zawsze estetyczne. Niewątpliwie mają wiele atutów wizualnych, ale serwis Mazda Opole zwraca uwagę na jedną dość istotną rzecz: według statystyk białe samochody rzadziej ulegają wypadkom. Ma to oczywiście swoje uzasadnienie: takie pojazdy są lepiej widoczne na drodze, ponieważ biały kolor odbija promienie słoneczne. Na pewno więc rzadziej dochodzi do wypadków i kolizji z ich udziałem.

Według raportu przygotowanego przez firmę DuPont, jednego z czołowych dostawców lakierów dla branży samochodowej działającego na 58 różnych rynkach, to właśnie kolor biały i perłowy był w 2012 roku na pierwszym miejscu, zyskując aż 23 procent sprzedaży na świecie.

– Obecnie odcienie bieli są coraz chętniej wykorzystywane w globalnej bazie produkcyjnej, stanowiąc o jakości i wartości pojazdów niezależnie od segmentu, do którego należą – twierdzi Nancy Lockhart, menadżer ds. marketingu kolorów DuPont, cytowana przez MotoFakty.

Biele są łączone z odcieniami wanilii, kamienia oraz bardzo dobrze prezentują się w bardzo jasnych odcieniach

– dodaje.

Przykładem miejskiego samochodu, który jest jednocześnie zwinny, dynamiczny i nowoczesny, jest Ford Focus Frozen White. Wprawdzie samochody Forda występują w wielu atrakcyjnych kolorach, ale to biały przykuwa największą uwagę. Jest to kolor, który wyróżni samochód z tłumu, a nowe samochody w tym kolorze uważane są za perełki na rynku.

Pełną specyfikację i paletę kolorów i stylizacji, w tym Forda Focus Frozen White oraz Metropolis White, znajdziesz w katalogu:https://www.ford.pl/content/dam/guxeu/pl/pl_pl/documents/price-list/wyprzedaz-2018/PL-new_ford_focus.pdf.

Dla kogo są białe samochody? Przez to, że białe samochody wyróżniają się na drodze, ich właścicieli postrzega się jako osoby, które lubią być w centrum uwagi, cenią przejrzystość i proste rozwiązania. Najczęściej właściciele samochodów w kolorze białym oceniane są jako te, które nie zawsze bywają ze wszystkiego zadowolone, raczej są dość wybredne, do tego dość władcze i uparte w raz podjętej decyzji.

Srebrny uniwersalny

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez PPG Industries oraz DuPont trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych lakierów zajmuje kolor szary. Barwa cieszy się sporą popularnością od lat na wszystkich rynkach, wyjątkiem jest jedynie Ameryka Północna. Za tym kolorem przemawiają nie tylko względy estetyczne – według powszechnych motoryzacyjnych mądrości srebrne auta najmniej się brudzą. Widać na nich mniej kurzu, ptasich odchodów, a do tego utrzymanie lakieru w wizualnej czystości jest prostsze niż w przypadku białego auta.

Motoryzacyjne raporty wskazują, że jasne lakiery, jak właśnie srebrny, wybierane są w przypadku samochodów miejskich i rodzinnych. Są to pojazdy, którymi jeździ się często i dużo, przez co bardziej narażone są na zabrudzenia – stąd decyzja o lakierze, na którym tego brudu nie będzie po prostu widać.

Samochody w takim kolorze podobają się zwłaszcza osobom, które cenią elegancję, ale w wersji stonowanej i z lekką nutą nowoczesności. Jest to kolor już na tyle uniwersalny, że o właścicielu srebrnego samochodu prędzej się powie, że decyduje się na proste rozwiązania, dostępne od ręki, bez zbędnych komplikacji – ma być przede wszystkim praktycznie i szybko.

Czerwona strzała

Znasz to stwierdzenie, że najszybszymi samochodami są te w kolorze czerwonym? Jest to stereotyp, w którym jest jednak ziarenko prawdy. Kolor czerwony kojarzy się z dynamiką i energią, zatem najczęściej wybierany jest przez indywidualistów, którzy lubią wyróżniać się z tłumu.

Potwierdzają to badania Pantone Color Institute, które jasno precyzują, że nasycone kolory, jak ognista czerwień, przyporządkowuje się osobom posiadającym równie ognisty temperament, co może wskazywać na agresywny styl jazdy.

Niebieski flotowy

W 2018 roku to właśnie samochody niebieskie na rynku flotowym były tymi najchętniej wybieranymi. Wcześniej we flocie pojawiały się samochody białe i srebrne, które łatwo było oklejać reklamami. Skąd więc popularność koloru niebieskiego? Bardziej charakterystyczne odcienie nadwozia mogą współgrać z wizerunkiem firmy, ponadto bardziej wyraziste odcienie niebieskiego idące w kolor granatowy od lat w psychologii koloru postrzegane są jako kolory spokojnego, surowego wręcz, profesjonalizmu.

Dodajmy, że w Europie to właśnie samochody niebieskie cieszą się większą popularnością niż czerwone.

Według instytutu Pantone, odcienie czyste jak właśnie niebieski czy niebiesko-zielony sygnalizują, że właściciel jest człowiekiem przywiązującym dużą wagę do walorów estetycznych. Można też przypuszczać, że taka osoba nie będzie nadmiernie eksploatowała swojego auta, zatem prowadzić będzie pewnie i ekonomicznie.

Wbrew pozorom kolor samochodu ma większe znaczenie, niż się na początku wydaje. Oczywiście, możesz kierować się kwestią wyłącznie wizualną, ale pamiętaj, że każdy lakier wymaga troski i szczególnej dbałości, zwłaszcza kolory jasne, na których widać każde zabrudzenie. Dane z ostatnich lat wskazują na niesłabnące zainteresowanie kolorem białym – nic dziwnego, kolor ten jest niezwykle kobiecy, estetyczny i zarazem delikatny. Wbrew pozorom nie świadczy jednak o niewinności właścicielki, a raczej o jej mocnym charakterze.

Źródła:

  • https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/czy-kolor-lakieru-ma-znaczenie-wylacznie-estetyczne/4b86183
  • http://auto-przeglad.pl/porady/plusy-minusy-bialego-samochodu/
  • https://www.motofakty.pl/artykul/bialy-najpopularniejszym-kolorem-samochodow-w-2012-roku.html
  • http://www.logo24.pl/Logo24/56,85829,12736325,Kolor_auta_zdradza_kim_jestes.html
  • https://www.se.pl/auto/nowosci/czy-kolor-auta-ma-znaczenie-zobacz-jakie-barwy-wybieraja-polacy-aa-BU9t-wY4a-FpB6.html
  • https://tvs.pl/informacje/najmodniejszy-kolor-samochodu-w-2018-to-bedzie-niebieski/
  • http://www.logo24.pl/Logo24/56,85829,12736325,Kolor_auta_zdradza_kim_jestes.html
  • https://motoryzacja.interia.pl/news-jak-auto-to-tylko-czarne,nId,1386332
  • https://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/7776/profesjonalisci-o-samochodowych-kolorach.html
  • https://echodnia.eu/swietokrzyskie/jaki-kolor-wybrac-kupujac-samochod/ar/8592528
źródło: materiał partnera MK

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach