Home / PARTNER MK  / Era książek mówionych

Era książek mówionych

Czy Polacy na dobre odrzucą papierowe stronice na rzecz audiobooków?

Nadchodzi nowa era? / fot. materiały prasowe

Era książek mówionych

O rynku audiobooków w Polsce wciąż mówi się, że ma charakter raczej niszowy. Tylko niewielki odsetek Polaków rezygnuje z książki papierowej na rzecz formy audio. Nie sposób jednak nie zauważyć, że zainteresowanie audiobookami rośnie z roku na rok. Przypuszczenia o rychłym nastaniu ery książki mówionej wydają się zatem całkowicie uzasadnione0

 

Dawniej słuchanie książek wydawało się nie do pomyślenia – była to rozrywka zarezerwowana wyłącznie dla dzieci. W utrwalonych przez lata przekonaniach dorośli nie potrzebowali lektora, który odczytywałby tekst za nich. Dlaczego zatem dziś audiobooki cieszą się już stałym gronem wiernych sympatyków? Na pewno rosnącej popularności książek mówionych sprzyja fakt, że są one znacznie mniej wymagające niż ich papierowe „koleżanki”. Audiobooka można bowiem słuchać niemal zawsze – również w tych sytuacjach, w których czytanie jest niemożliwe, np. podczas jazdy samochodem, joggingu czy spaceru. Do tego dochodzi również kwestia warunków otoczenia. Audiobookom, w przeciwieństwie do książek papierowych, niestraszna będzie ciemność, deszcz, a nawet śnieg – wystarczą ukryte pod parasolem, czapką albo kapturem słuchawki. Do zgromadzenia potężnej kolekcji audiobooków nie potrzebujemy także ogromnej ilości wolnej przestrzeni. O ile trudno byłoby bowiem upchnąć całą bibliotekę książek papierowych w maleńkim mieszkaniu, o tyle imponujący zbiór audiobooków zmieści się nawet na niewielkim urządzeniu mobilnym, wyposażonym w dobrą kartę pamięci.

 

Zalety audiobooków

 

Zalet audiobooków jest oczywiście znacznie więcej. Jak dowodzą badania, zauważa je już około 9% Polaków, które deklaruje stałe korzystanie z tej właśnie formy książek. Również tendencja rynkowa dowodzi, że audiobooki cieszą się w Polsce coraz większą sympatią. Wartość przychodów ze sprzedaży książki audio w latach 2009-2015 wzrosła bowiem o prawie siedemnaście milionów. Na przestrzeni tych lat znacząco rozszerzyła się również oferta dostępnych w Polsce audiobooków. Wzrost ten szacuje się na ponad 200% – i to bez ujmowania w tym wyniku materiałów do nauki języków obcych oraz książek audio w wersjach obcojęzycznych!

 

Kobieta czytająca książkę w wersji papierowej

Zdecydowana większość Polaków wciąż stawia na książki w wersji papierowej, ale tendencja ta ulega zmianie / fot. materiały prasowe

 

Trendy w audiobookach

 

Popularność audiobooków w Polsce wciąż jest nieco mniejsza niż np. w Stanach Zjednoczonych, gdzie po książki mówione sięga już około 14% czytelników. Wszystko wskazuje jednak na to, że i do naszego kraju niebawem zawita czytelnicza rewolucja.

 

Audiobooki, w przeciwieństwie do książek papierowych, podlegają nieustannym modyfikacjom. Zmienia się zwłaszcza technologia nagrań, a tym samym ulepszeniu ulega także jakość dźwięku. Biorąc pod uwagę również to, że w formie audiobooków pojawia się coraz więcej nowości oraz bestsellerów, oczywistym staje się fakt, że konkurencyjność audiobooków ciągle wzrasta. Zdają sobie z tego sprawę również wszystkie większe księgarnie w Polsce, które stale rozszerzają swoją ofertę w tym zakresie. Dziś wśród audiobooków można już odnaleźć nie tylko szkolne lektury czy pomoce do nauki języków obcych. Królują wśród nich najgorętsze tytuły współczesnej beletrystyki, jak również literatury faktu oraz literatury popularnonaukowej. Nic tylko wybierać i… słuchać.

 

źródło: Partner MK

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Czemu pytam?

Chcę być informowany/a o odpowiedziach