Drugie życie zużytych produktów – zużyte opony mogą przestać być problemem?
Co robić z masą zużytych opon?

Co robić z masą zużytych opon? / fot. materiały prasowe
Światowa gospodarka wciąż generuje więcej odpadów niż jesteśmy w stanie skutecznie utylizować. Jednak z każdym rokiem efektywność recyklingu wzrasta, co widać chociażby po rynku opon. Również w Polsce odnotować możemy zmiany na lepsze, choć w porównaniu do czołówki nadal sporo nam brakuje. Firma Oponeo przygotowała ciekawe zestawienie jak obecnie wygląda sytuacja recyklingu opon oraz co można zrobić by było lepiej
Polsce daleko do czołówki, chociaż jest lepiej
Wciąż niedoścignionym wzorem w dziedzinie odzysku i przetwarzania ogumienia pozostają kraje skandynawskie. W szczególności Dania, która deklaruje, że 100% zużytych opon poddawanych jest recyklingowi materiałowemu.
W naszym kraju rocznie wypuszcza się na rynek około 281 ton ogumienia. Według przepisów odzyskiwane powinno być minimum 75% tonażu ogumienia wprowadzonego do obiegu w roku poprzednim, choć tylko 15% z tego musi być poddawane recyklingowi materiałowemu. Na szczęście w rzeczywistości wypada to nieco lepiej.

Recykling opon / fot. materiały prasowe
Co robić z tą masą zużytych opon?
W przeciwieństwie do Danii większość ogumienia w naszym kraju wciąż poddaje się odzyskowi energetycznemu. Jest ono wykorzystywane głównie w cementowaniach jako alternatywne źródło energii. Pomimo zastosowania technologii coraz bardziej ograniczających emisję CO2, rozwiązanie to wciąż generuje szkodliwe dla środowiska gazy.
Dlatego z każdym rokiem rośnie zapotrzebowanie na firmy wyspecjalizowane w recyklingu materiałowym. Pozyskane w ten sposób z opon gumowy granulat, stal czy tekstylia, można zastosować ponownie np. w przy budowie dróg, placów zabaw czy boisk sportowych. Guma poddana dalszym procesom jest również źródłem cennej sadzy technicznej. Ta służy do poligrafii, tworzenia farb czy tonerów, a także częściowo trafia ponownie na rynek oponiarski.

Recykling opon w obiegu / fot. materiały prasowe
Pomimo licznych zastosowań dla odzyskanych materiałów, świadomość wśród inwestorów i przedsiębiorstw w naszym kraju jest wciąż stosunkowo niewielka. Tendencja powinna jednak się zmieniać wraz z upływem lat, szczególnie jeśli za wzór weźmiemy największej światowe koncerny specjalizujące się w produkcji ogumienia. Znane marki, takie jak Continental, Goodyear, Michelin czy Pirelli już dawno dostrzegły, jak wielkie korzyści czerpać można z ponownego wykorzystywania materiałów z odzyskanych opon. W ramach gospodarki cyrkularnej można zmniejszyć koszty produkcji, oszczędzić naturalne zasoby surowców, a przy tym zredukować emisję CO2 oraz innych szkodliwych substancji, realizując rygorystyczne normy. Przekłada się to na większą samowystarczalność procesu produkcji, za którą idą realne korzyści biznesowe.
Dodatkowym elementem jest również świadomość użytkowników. W Polsce zużyte opony od samochodów osobowych przyjmą od nas bezpłatnie punkty PSZOK (w zależności od miasta ale zazwyczaj jest to limit 4 opon rocznie), lub niektóre serwisy samochodowe, które mogą tego dokonać przy sezonowej wymianie opon. Niestety bardzo często zużyte ogumienie zalega w garażach, piwnicach, na posesjach lub co gorsza (na szczęście coraz rzadziej) wyrzucane jest w lasach lub do rzek.
Całość opracowania opisanego materiału znajduje się w artykule – Recykling i drugie życie opon.
źródło: materiał Partnera MK