Wednesday, May 29, 2024
Home / POLECAMY  / 14 wskazówek na to, jak wcisnąć hamulec i odzyskać swój dobrostan

14 wskazówek na to, jak wcisnąć hamulec i odzyskać swój dobrostan

...by nie płacić własnym zdrowiem czy zmarnowanym czasem

kobieta wystaje z samochodu bu poczuc słońce na twarzy

Życie to nie wyścig, ale długa podróż, przeżyj ją z umiarem i radością / fot. Canva

Nasze życie to nieustanny wyścig. Człowiek we współczesnym świecie pędzi jak szalony w kierunku coraz to nowszych i lepszych osiągnięć. Łapie się za każdą okazję, która może mu zapewnić więcej pieniędzy, władzy, czy też prestiżu społecznego. Cena często nie gra roli.
Chcemy być pierwsi i osiągać jak najwięcej. Pędząc za różnymi celami, zapominamy o tym, co naprawdę w życiu ważne – własnym zdrowiu czy drugim człowieku

 

 

Dobrostan – jak go osiągnąć?

Od czasów Arystotelesa to właśnie dobrostan jest szerokim pojęciem, będącym tematem niezliczonych dyskusji.
Mówiąc najprościej, dobrostan to umiejętność zachowania równowagi w kluczowych sferach życia. W skład naszego dobrostanu wchodzi między innymi dobre zdrowie fizyczne i psychiczne.
Często zaniedbujemy te obszary, mimo że większość z nas uznaje zdrowie za najważniejszą wartość. Nie zawsze potrafimy chronić go wobec obecnego tempa współczesnych czasów.
Sytuację można uznać za idealną jeśli nasze dobre zdrowie fizyczne idzie w parze ze zdrowiem psychicznym. Pozwala nam to na dobre funkcjonowanie w życiu codziennym. Można mówić wtedy o stanie równowagi czy balansie.

 

Może też cię zainteresuje:

Aneta Pondo: Zamknięci w contentowej klatce

 

To co obecnie poprawia jakość naszego funkcjonowania (np.rewolucja technologiczna) jednocześnie zmienia sposób naszego funkcjonowania.
Widocznie zwiększył się poziom ciągłego stresu oraz ilość przewlekłych chorób. Dzieje się tak w związku z tym, że powtarzamy niezdrowe nawyki i mamy za mało fizycznej aktywności. Często także krócej śpimy i gorzej jemy. Równocześnie stawiając sobie coraz bardziej ambitne i wymagające zaangażowania cele.

Nasza biologia nie nadąża za zmianami. Z jednej strony mamy bardzo duży dostęp do informacji, a co za tym idzie większych możliwości i dóbr. To z kolei może prowadzić do frustracji i niewygodnych emocji w związku z tym, że nie ze wszystkiego możemy skorzystać. Coraz trudniej nam podejmować decyzje, wobec tak różnorodnych propozycji, które daje nam świat. Nasze potrzeby i korzystanie z możliwości ich zaspokajania, zajmują nam sporo czasu a tym samym zaniedbujemy zachowania prozdrowotne.

Nie jest jednak sztuką by skupiać na tłumaczeniu rzeczywistości wokół nas, bardziej wartościowym jest by zauważyć i zaproponować zmiany, które mogłyby umożliwić nam inny sposób funkcjonowania.

Jak stworzyć sobie własny dobrostan?

Po tych umieszczonych poniżej wskazówkach, nie od razu zdobędziemy Everest balansu w życiu, ale z pewnością jakiś płomień refleksji rozjaśni nam obszar tematu zachowania własnego dobrostanu.

1. Znajdź czas na relaksację, pomoże Ci ona uspokoić myśli i zrelaksować ciało.
2. Wyłącz telefon i inne urządzenia elektroniczne na pewien czas w ciągu dnia, pozwoli Ci to skupić się na tym, co jest przed Tobą i zminimalizować rozproszenie uwagi.
3. Odczaruj „wolne niedziele”, nie musisz wtedy sprzątać i nadrabiać zaległości w pracy. Odpocznij, spędź czas z tymi, którzy są dla Ciebie bliscy.
4. Stwórz listę swoich zadań. Oznacz w niej priorytety. Dzięki temu będziesz mieć większą kontrolę nad swoim czasem i zminimalizujesz stres związany z zadaniami do wykonania.
5. Zadbaj o swoje dobre nawyki żywieniowe. Regularnie podejmuj ruch-choćby spacer.Będziesz mieć więcej energii.
6. Przeczytaj książkę lub artykuł, który Cię zainteresuje. Rozwiniesz dzięki temu swoje zainteresowania i odprężysz się.
7. Spędź czas z rodziną i przyjaciółmi, aby poczuć się bardziej zrelaksowanym i zadbaj o swoje relacje z bliskimi.
8. Wprowadź porządek w swojej kuchni, szafie i kosmetyczce. Zaoszczędzisz czas, kiedy nie będziesz niepotrzebnie szukać swoich rzeczy.
9. Wyjedź na krótkie wakacje lub wycieczkę, aby oderwać się od codzienności i zregenerować siły.
10. Spróbuj zmienić swoją perspektywę, np. Wyobraź sobie, że patrzysz na jakaś sprawę oczami kogoś innego. To pozwoli Ci podejść w inny sposób do problemów i złapać dystans.
11. Skup się na małych rzeczach i ciesz się nimi. Pomoże Ci to docenić życie i zredukować stres.
12. Ćwicz bycie obecnym w danym momencie, w którym się znajdujesz. Oddali Cię to od myślenia o rzeczach, na które nie masz wpływu.
13. Pozwól sobie na zmianę – jeśli czujesz, że twoje obecne życie jest zbyt szybkie i chaotyczne, zastanów się, jakie zmiany mogą pomóc Ci zwolnić tempo i osiągnąć więcej spokoju.
14. Kontroluj przypływające do ciebie informacje. Wcale nie musisz być na bieżąco z tym, co akurat dzieje się w Kambodży!

Bez tej refleksji trudno jest świadomie cieszyć się życiem

Świat, który sami stworzyliśmy, sprawia, że coraz bardziej musimy się bronić. Potrzebujemy zwolnić i się zatrzymać, by rozglądając się uważnie, zadać sobie ważne pytania:

  • czego naprawdę pragnę,
  • za czym tęsknię,
  • jaki rodzaj życia jest najlepszy dla mnie i dla innych istot.

 

Przeczytaj koniecznie:
Syndrom FOMO. Czego się boisz?

 

Walka z pędem świata nie zawsze przychodzi nam łatwo, bo jak to mówią – czas to pieniądz.
Optymistyczna strona sytuacji jest taka, że biorąc udział w tym wyścigu, który funduje nam obecny czas, możemy zgromadzić ciekawe i nowe doświadczenia a co za tym idzie, dokonać swojego rozwoju. Najważniejsze jest jednak to, by w tym wszystkim znaleźć równowagę między obowiązkami a odpoczynkiem. Wtedy ucieszymy się życiem i nie przegapimy jego najważniejszych momentów.

Znajdź swoje własne tempo

Ważnym kluczem w drodze do bardziej świadomego i uważnego życia jest TEMPO.
Odgrywa ono ważną rolę w jego jakości. Gdy tempo jest zbyt szybkie, jesteśmy narażeni na stres, napięcie i wyczerpanie.
Z drugiej strony, zbyt wolne tempo życia, może prowadzić do stagnacji, nudy czy braku motywacji. Ważne jest więc, aby znaleźć swoje własne tempo i zrozumieć, że może się ono zmieniać w różnych fazach naszego życia.

aldona stach

Aldona Stach / fot. archiwum własne

 

By nasze indywidualne tempo mogło nas wspierać, pamiętajmy o tych ważnych wskazówkach:

• Nie porównuj swojego tempa do tempa innych.
• Rób rzeczy w swoim własnym tempie.
• Nie skupiaj się na tym jak wiele musisz jeszcze zrobić. Skupiaj się raczej na swoim indywidualnym tempie.
• Bądź obecny w swoim własnym tempie i ciesz się „podróżą”.

Życie to nie wyścig, ale długa podróż, przeżyj ją z umiarem i radością. 

Właścicielka salonu Beauty, trenerka, linergistka. Autorka publikacji o tematyce psychologiczno-społecznej. Prowadzi blog www.na-nowo.pl. Ukończyła m.in. Psychologię Przywództwa i Beauty Coach Academy. Studentka psychologii na WSB National Louis University. Uwielbia pracę z ludźmi. Szczęśliwa mama i babcia. Fascynatka podróży i kuchennych wariacji.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ