Saturday, December 4, 2021
Home / Kuchnia  / Dobre nawyki żywieniowe ‒ czy są ważne?

Dobre nawyki żywieniowe ‒ czy są ważne?

A ty? Co masz dziś na talerzu?

Nawyki żywieniowe

fot. Pexels

Ostatnio wiele mówi się o zdrowej diecie. Słyszymy o niej w radiu, w Internecie i w telewizji. Wypowiadają się na ten temat gwiazdy, dietetycy i blogerzy. Jednak czy zdrowa dieta jest naprawdę aż tak ważna, czy może raczej jej popularność to tylko kwestia aktualnych trendów? Dlaczego warto stosować dobre nawyki żywieniowe? I wreszcie, jaką dietę można określić jako „zdrową”? Podpowiadamy

 

Dlaczego dobre nawyki żywieniowe są ważne?

O zdrowej diecie mówi się dużo, ale to nie jest wyłącznie kwestia mody. To kwestia faktów. Nie bez przyczyny w obiegu funkcjonuje znane powiedzenie: „jesteś tym, co jesz”. Witaminy, mikro- i makroelementy oraz innego rodzaju składniki odżywcze zawarte w jedzeniu biorą udział w niezliczonych procesach zachodzących w naszym organizmie. Mają wpływ na zdrowie, na odporność, na funkcjonowanie wielu narządów i produkcję hormonów. Zdecydowanie warto więc zadbać, by do naszego organizmu trafiał pełen komplet składników odżywczych.

 

Co więcej, zdrowa dieta może wspomóc nas w walce z chorobami i zapobiegać ich rozwojowi. A to jeszcze nie koniec korzyści, ponieważ dobre nawyki żywieniowe pozwalają nam także utrzymać prawidłową masę ciała, zgrabną sylwetkę i piękną cerę. Zmiana nawyków na zdrowsze pozytywnie odbije się także na naszym samopoczuciu. Zyskamy również więcej energii do działania. Nie trzeba więc dłużej zastanawiać się nad tym, czy warto wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe, ale trzeba raczej zapytać, jak to zrobić?

Zwracaj uwagę na jakość produktów

Niestety wiele, o ile nie większość, produktów spożywczych zawiera niezdrowe substancje np.: aspartam, karagen, sztuczne barwniki (czyli osławione E), substancje przeciwzbrylające, azotan sodu, benzoesan sodu czy też glutaminian sodu. To tylko niektóre z bardziej popularnych substancji, a lista jest o wiele dłuższa. Jedną z podstaw zdrowej diety jest zwracanie uwagi na jakość produktów, czyli czytanie składów. Tak, ta czynność bywa zajęciem nudnym i czasochłonnym, zwłaszcza jeśli w markecie znajdują się dziesiątki wariantów tego samego produktu. O wiele lepszym rozwiązaniem są zakupy w sklepach ekologicznych. W sklepie ze zdrową żywnością znajdziemy produkty pozbawione sztucznych, szkodliwych dodatków. Niektóre z nich posiadają także specjalne certyfikaty poświadczające, że surowce użyte do ich produkcji pochodzą z upraw ekologicznych. Jeszcze większym udogodnieniem będą zakupy w internetowym sklepie ze zdrową żywnością. Dzięki temu kupimy dobrej jakości jedzenie bez wychodzenia z domu, a ponadto będziemy w stanie szybko rozszyfrować, co kryje się za skomplikowanymi nazwami umieszczonymi na etykiecie. Wystarczy wpisać je do wyszukiwarki. Zdrową żywność możesz zamówić tutaj: https://www.aleeko.pl/kategoria/290-zdrowa-zywnosc.html.

Jedz regularnie

Jakość produktów ma olbrzymie znaczenie, ale ważne są również pory ich spożywania. Należy jeść regularnie co 3-4 godziny, żeby organizm miał stałe źródło energii. Istnieją różne badania dotyczące optymalnej pory jedzenia. Popularna teza głosi, że śniadanie powinno się spożywać do godziny po przebudzeniu, a kolację nie później niż 2-3 godziny przed snem. Na szczęście mit o niejedzeniu kolacji po 18:00 można włożyć między bajki… Dokładna pora spożywania posiłków zależy więc od naszego trybu życia. Ważne jednak, by pamiętać o regularności.

Jedz urozmaicone posiłki

Dobrze zbilansowana dieta powinna być przede wszystkim urozmaicona. Nie może zabraknąć w niej żadnej z kilku podstawowych grup produktów spożywczych. Pierwsza z nich to węglowodany. Najlepiej wybierać węglowodany złożone, które znajdują się w produktach zbożowych: w kaszach, pełnoziarnistych makaronach, w ciemnym pieczywie i brązowym ryżu. Codziennie należy sięgnąć po 5 porcji warzyw i owoców, które stanowią źródło witamin. Mięso, nabiał i warzywa strączkowe dostarczą nam z kolei białka. Wiele osób niemal całkowicie rezygnuje z tłuszczy, obawiając się nadmiarowych kilogramów. Tymczasem tłuszcze spożywane w rozsądnych ilościach są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie rezygnuj z nich. Nie można zapominać również o wodzie, która jest niezbędna dla prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących w organizmie. Pij zatem zalecane 1,5-2 litry wody dziennie.

 

Wprowadzenie dobrych nawyków żywieniowych jest wręcz konieczne dla utrzymania zdrowia i poprawy samopoczucia. Jeżeli więc chcesz mieć mnóstwo energii do działania, zapobiec rozwojowi chorób i zarażać innych jedynie dobrym nastrojem, to najwyższy czas pomyśleć o zmianie swojej dotychczasowej diety.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach