Monday, October 25, 2021
Home / Styl życia  / Kuchnia  / Żurawina? Obecna

Żurawina? Obecna

Co powiesz na fondue serowe z bagietką żurawinową albo naleśniki kokosowe z egzotycznymi owocami, a wszystko to z dodatkiem żurawiny?

żurawina jak jeść: na słodko czy wytrawnie z łososiem i szparagami

Żurawina jak jeść: na słodko czy wytrawnie z łososiem i szparagami? / fot. materiały prasowe

Żurawina. Jak jeść czerwone kulki? Na słodko czy wytrawnie? A co powiesz na fondue serowe z bagietką żurawinową albo naleśniki kokosowe z egzotycznymi owocami, a wszystko to z dodatkiem żurawiny? Trochę szaleństwa w kuchni nigdy nie zaszkodzi!

 

Fondue serowe z bagietką żurawinową własnego wypieku, marynowaną żurawiną i szalotkami, korniszonami, pieczarkami oraz suszoną wołowiną

Fondue serowe z bagietką żurawinową

Fondue serowe z bagietką żurawinową / fot. materiały prasowe

Składniki na 4 porcje:

Bagietka:
– 150 ml mleka
– 1/2 kostki drożdży (20 g)
– 1/2 łyżeczki cukru
– 250 g mąki
– Sól
– 1-2 łyżki stołowej oliwy
– 100 g suszonej żurawiny amerykańskiej

Fondue:
– 300 g małych szalotek
– 100 ml octu winnego czerwonego
– 200 ml wody
– 100 ml soku z żurawiny amerykańskiej
– 2 łyżki stołowe miodu
– 1/2 łyżeczki soli
– 1 łyżeczka ziaren gorczycy
– 3 ziarenka pieprzu
– 100 g świeżej żurawiny amerykańskiej
– 500 g sera Gruyére
– 500 g sera Appenzeller
– 2 ząbki czosnku
– 400 ml wytrawnego białego wina
– 2-3 łyżeczek skrobi
– 20 ml wina Noilly Prat
– Odrobina soku z cytryny
– Świeżo starta gałka muszkatołowa
– Pieprz
– Zamykany słoik (o pojemności ok. 650ml)
– 300 g suszonej wołowiny
– 300 g pieczarek
– 1 słoik korniszonów (180g / 110g masy po odsączeniu)

Wykonanie: 

1. Mleko podgrzać a następnie rozpuścić w nim drożdże razem z cukrem. Mąkę, 1 łyżeczkę soli i oliwę wrzucić do miski obrotowej i miksować aż do uzyskania ciasta o gładkiej konsystencji. Przykryć uzyskaną masę i odstawić na 30 minut do wyrośnięcia.

2. W międzyczasie obrać szalotki. W garnku zagotować razem ocet, wodę, sok z żurawiny amerykańskiej, ½ łyżeczki soli, miód, ziarna gorczycy i pieprzu. Następnie dodać do tego 250 g szalotek i świeżej żurawiny amerykańskiej. Wszystko zagotować i pozostawić na wolnym ogniu na ok. 10 minut, a potem wlać do przygotowanego słoika (ok. 650 ml) i natychmiast zamknąć.

3. Grubo posiekać suszoną żurawinę amerykańską, dodać ją do ciasta drożdżowego i wszystko razem jeszcze raz zmiksować. Z ciasta uformować bagietkę i wielokrotnie ponacinać w poprzek, a następnie ułożyć ją na wyłożonej papierem do pieczenia blasze do pieczenia i piec w uprzednio nagrzanym piekarniku ( piekarnik elektryczny: 200 °C/ z obiegiem: 175 °C/ piekarnik gazowy: Poziom 3) przez ok. 20 minut.

4. Umyć pieczarki i zetrzeć ser, następnie obrać i drobno posiekać czosnek. W odpowiedniej wielkości garnku zagotować wino, resztę szalotek i czosnek, i pozostawić na wolnym ogniu na ok. 5 minut. Następnie przecedzić wino przez drobne sitko do naczynia do fondue (caquelon). Zagotować i stopniowo dodawać ser, ciągle mieszając. Skrobię wymieszać z wodą. Przyprawić do smaku winem Noilly Prat, sokiem z cytryny, gałką muszkatołową i pieprzem.

5. Bagietkę pokroić w kostkę. Fondue serowe podawać razem z kawałkami bagietki, marynowaną cebulą, żurawiną, pieczarkami, suszoną wołowiną i korniszonami.

Czas przygotowania: 90 minut

Wartość odżywcza jednej porcji:

Wartość energetyczna: 1508 kcal / 6303 kJ

Białko: 82,4 g

Tłuszcz: 86,9 g

Węglowodany: 83,4 g

Filet z łososia z letnim sosem musztardowym vinegrette i cranberries

Filet z łososia z letnim sosem musztardowym vinegrette i cranberries

Filet z łososia z letnim sosem musztardowym vinegrette i cranberries / fot. materiały prasowe

Składniki na 4 porcje:

– 500 g filetu z łososia
– Sól, pieprz
– 4 łyżki stołowe oleju
– 1 rozmaryn
– Starta skórka pomarańczowa
– 100 ml bulionu rybnego (ze słoika)
– 1 cebulka dymka
– 2 łyżki stołowe ziarnistej musztardy Dijon
– 2 łyżki stołowe białego octu winnego
– 30 g suszonych cranberries (żurawin amerykańskich)
– 200 g szparagów tajskich
– Rzeżucha do dekoracji

Wykonanie: 

1. Filet z łososia opłukać, pokroić na 4 części i doprawić solą i pieprzem. Rozgrzać w garnku o nieprzywierającej powierzchni łyżkę stołową oleju, dodać rozmaryn i skórkę pomarańczową. Łososia usmażyć z obu stron. Ułożyć łososia na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Włożyć do piekarnika rozgrzanego do 80˚C (termoobieg: 60˚C, gaz: poziom 1).

2. Bulion rybny wlać do garnka i podgrzać. Cebulkę dymkę obrać, pokroić w kostkę i gotować w bulionie na wolnym ogniu, aż zmięknie. Wlać bulion przez sito do miski. Zmieszać musztardę, ocet i pozostały olej. Doprawić solą i pieprzem. Dodać cranberries.

3. Szparagi tajskie opłukać i odkroić końcówki. Gotować w posolonej wodzie przez 4-5 minut. Szparagi ułożyć z upieczonym łososiem i letnim sosem vinegrette. Podawać posypane rzeżuchą.

Jako przystawkę podać bagietkę. Główne danie można podawać z ryżem.

Czas przygotowania: 30 minut

Wartości odżywcze (1 porcja):

Wartość energetyczna: 219 kcal / 1217 kJ

Białko: 24,4 g

Tłuszcz: 18,3 g

Węglowodany: 8 g

 

Żurawina do mięsa? Sprawdź ten przepis: Gęsina na św. Marcina według Ewy Wachowicz

Naleśniki kokosowe z egzotycznymi owocami

Naleśniki kokosowe z egzotycznymi owocami

Naleśniki kokosowe z egzotycznymi owocami / fot. materiały prasowe

Składniki na 4 porcje:

Ciasto naleśnikowe:

– 25 g masła
– 60 g mąki
– 1 szczypta soli
– 1 łyżka stołowa cukru
– 125 ml mleczka kokosowego (z puszki)
– 2 jaja
– 30 g płatków kokosowych
– Oliwa do smażenia

Owoce:

– 1 mały ananas
– 2 owoce persymony
– Sok z 1/2 limonki
– 2 łyżeczki cukru trzcinowego
– 2 owoce marakui
– 80 g suszonej całej cranberry (żurawiny amerykańskiej)
– 20 g wiórek kokosowych (lub płatków)
– Mięta do dekoracji

Wykonanie: 

1. Roztopić masło. Wrzucić mąkę, sól i cukier do miski i wymieszać. Następnie dołożyć mleczko kokosowe oraz jaja, a na koniec masło. Wszystko razem wymieszać i pozostawić na 30 do wyrośnięcia. Gdy ciasto wyrośnie, dodać płatki kokosowe. Smażyć naleśniki na lekko rozgrzanej oliwie tak długo, aż nabiorą złotobrązowego koloru.

2. Obrać ananasa, przeciąć na pół i pociąć miąższ ananasa na kawałki. Opłukać owoce persymony i pociąć w plasterki lub słupki. Wymieszać sok z limonki z cukrem trzcinowym. Marakuje przekroić na pół, wydrążyć miąższ z pestkami i zmieszać z sokiem z limonki. Wymieszać przygotowane owoce oraz żurawinę amerykańską.

3. Podsmażyć lekko wiórki kokosowe na małej, powlekanej patelni. Naleśniki podawać razem z egzotyczną sałatką owocową. Posypać wiórkami kokosowymi i przybrać miętą.

Czas przygotowania: ok. 20 minut + 30 minut na wyrośnięcie ciasta

Wartość odżywcza jednej porcji:

Wartość energetyczna: 444 kcal / 1854 kJ

Białko: 6,5 g

Tłuszcz: 25,3 g

Węglowodany: 49 g

Spaghetti z pesto z bazylii i żurawiny

Spaghetti z pesto z bazylii i żurawiny

Spaghetti z pesto z bazylii i żurawiny / fot. materiały prasowe

Składniki na 4 porcje:

– 30g orzeszków piniowych
– 40 g suszonej żurawiny amerykańskiej (cranberry)
– 8 gałązek bazylii
– 50 g tartego parmezanu
– 8 łyżek oliwy
– sól, pieprz
– 400 g spaghetti

Wykonanie:

1. Na patelnię bez tłuszczu wrzuć orzeszki piniowe i zrumień je na jasnobrązowy kolor. Posiekaj grubo orzeszki i żurawinę amerykańską. Z gałązek bazylii poodrywaj listki i posiekaj je drobno. Orzeszki piniowe, żurawinę, bazylię i 2/3 parmezanu wymieszaj z oliwą. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

2. Ugotuj makaron zgodnie ze wskazówkami umieszczonymi na opakowaniu. Nie do końca osączony makaron wymieszaj z pesto żurawinowym i w razie potrzeby dopraw solą i pieprzem. Serwuj danie posypane pozostałym parmezanem.

Czas przygotowania: ok. 20 minut

Wartość odżywcza jednej porcji:

Wartość energetyczna: 680 kcal / 2860 kJ

Białka: 17 g

Tłuszcze: 48 g

Węglowodany: 76 g

Tuńczyk Sashimi z dipem żurawinowym

Tuńczyk Sashimi z dipem żurawinowym

Tuńczyk Sashimi z dipem żurawinowym / fot. materiały prasowe

Składniki na 4 porcje:

– 240 g surowego, świeżego tuńczyka
– 2 cebulki dymki
– 1 świeże żółtko
– 2 łyżki stołowe sake
-3-4 łyżeczki sosu sojowego
– Sok z limonki
– 2 łyżki stołowe oliwy z oliwek
– Sól
– Szczypta chili
– 25 g suszonych cranberries (żurawin amerykańskich)

 Wykonanie:

1. Tuńczyka pokroić na niewielkie kawałki. Cebulkę dymkę opłukać. Połowę cebulki dymki pokroić na drobne kawałki, a połowę w plastry.

2. Żółtko ubić z sake, sosem sojowym i sokiem z limonki. Stopniowo dodawać oliwę z oliwek. Doprawić solą i chili. Dodać cranberries i cebulkę dymkę pokrojoną na drobne kawałki.

3. Ułożyć tuńczyka z cebulką dymką i dipem.

Czas przygotowania: 20 minut

Wskazówka: podawać z marynowanym japońskim imbirem.

Wartości odżywcze dla jednej porcji:

Wartość energetyczna: 224 kcal / 939 kJ

Białko: 14,5 g

Tłuszcz: 16,2 g

Węglowodany: 6 g

Wrap wegetariański z żurawiną amerykańską

Wrap wegetariański z żurawiną amerykańską

Wrap wegetariański z żurawiną amerykańską / fot. materiały prasowe

Składniki na 4 porcje:

– po 20 g pestek dyni, ziaren słonecznika i sezamu
– 300 g twarożku, 17% tłuszczu
– 1 czubata łyżka stołowa sosu pigwowo-musztardowego
– Sól, pieprz
– po 1 małej czerwonej i żółtej papryczce
– 1/2 papai (ok. 150 g miąższu)
– Kilka kropel soku z cytryny
– 50 g miksu sałat
– 4 Tortilla-wrap (o średnicy ok. 25 cm)
– 60 g całych, suszonych owoców cranberry (żurawiny amerykańskiej)

Dodatkowo:

– 1 białko
– 30 g ziaren sezamu

Wykonanie: 

1. Pestki dyni wraz z ziarnami słonecznika i sezamu prażyć na powlekanej patelni. Zdjąć z patelni i połowę ziaren drobno posiekać. Twarożek wymieszać z sosem pigwowo-musztardowym i doprawić solą oraz pieprzem. Dodać posiekane ziarna.

2. Poćwiartować paprykę, wyczyścić, opłukać i pokroić w cienkie paski. Obrać papaję i usunąć pestki. Następnie pokroić w paski i skropić kilkoma kroplami soku z cytryny. Umyć i osuszyć sałatę.

3. Placki tortilla posmarować twarożkiem i ułożyć na nim sałatę, paprykę i papaję. Posypać resztą ziaren i żurawiną amerykańską. Mocno zwinąć i posmarować z zewnątrz białkiem oraz posypać ziarnami sezamu. Wedle uznania wrapy naciąć w poprzek lub pokroić w grube plastry.

Rada: Wrapy mogą być również wyśmienitą przystawką. Wtedy należy je pokroić w plastry o szerokości ok. 2 cm i podawać po 3 plastry na talerzu. Wedle uznania dodać kapkę pasty guacamole.

Czas przygotowania: ok. 25 minut

Wartość odżywcza jednej porcji:

Wartość energetyczna: 597 kcal / 2498 kJ

Białko: 18,9 g

Tłuszcz: 32,6 g

Węglowodany: 57 g

Ziemniaki pieczone z dipem żurawinowym

Ziemniaki pieczone z dipem żurawinowym

Ziemniaki pieczone z dipem żurawinowym / fot. materiały prasowe

Składniki na 4 porcje:

– 4 duże mączne ziemniaki (po ok. 300 g)
– 6 łyżek oliwy
– sól
– 40 g suszonej żurawiny amerykańskiej (cranberry)
– 1 dojrzałe awokado (np. odmiana Hass)
– 1 łyżka soku z cytryny
– 250 g ziarnistego serka wiejskiego
– pieprz

Wykonanie:

1. Umyj ziemniaki i wytrzyj je do sucha. Natrzyj ziemniaki 1 łyżką oliwy oraz solą, a następnie poukładaj je na blasze. Piecz przez 1 ½ godziny na dolnej półce w piekarniku nagrzanym do 180 stopni (termoobieg nie jest zalecany).

2. Na 15 minut przed końcem pieczenia przygotuj dip żurawinowy. W tym celu posiekaj grubo żurawinę amerykańską. Przekrój awokado na pół, usuń pestkę i wydrąż miąższ ze środka przy pomocy łyżki. Pokrój miąższ awokado w kostkę o boku ½ cm i od razu wymieszaj go z sokiem z cytryny. Połącz awokado, żurawinę i 1 łyżkę oliwy z serkiem wiejskim. Całość dopraw do smaku solą i pieprzem.

3. Wyjmij ziemniaki z piekarnika, natnij je wzdłuż i lekko rozchyl połówki. Nałóż dip żurawinowy na ziemniaki i skrop je pozostałą oliwą.

Czas przygotowania: ok. 20 minut (plus czas pieczenia)

Wartość odżywcza jednej porcji:

Wartość energetyczna: 538 kcal / 2253 kJ

Białko: 14 g

Tłuszcze: 33 g

Węglowodany: 47 g

 

Sprawdź koniecznie: Zjedz mięso, zostaw ziemniaki… a może odwrotnie? 3 przepisy na dania z ziemniaków

(źródło: materiał prasowy)
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach