Podcasty są obecnie coraz popularniejsze. W ostatnich latach stały się alternatywą dla materiałów wideo, a także artykułów tekstowych. Podcast ma wiele zalet, z których główną jest brak konieczności oglądania go lub czytania. Dzięki temu nadaje się do słuchania w samochodzie, podczas uprawiania sportu, a nawet w pracy. Czy tworzenie podcastów może być pracą? Jak zarabiać na podcastach? W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania
Jak zarabiać na podcastach?
Podcasty są pewnego rodzaju audycjami, podobnymi nieco do treści dostępnych w radiu. Składają się z rozmów, muzyki, wywiadów, opowiadań. Mogą mieć różną jakość. Profesjonalne podcasty są nagrywane i edytowane w studiach, amatorskie można nagrywać nawet wykorzystując do tego swój smartfon lub komputer. Wielu twórców tworzy na tyle interesujące treści, że podcasty stały się ich źródłem dochodu i jednym miejscem pracy. Brzmi nieźle, jednak jak tak naprawdę wygląda zarabianie na podcastach?
Istnieje kilka sposobów, które w dużej mierze są uzależnione od zasięgu danego twórcy oraz tematyki podcastu. W tym tekście postaramy się opowiedzieć nieco, jak zarabiać na podcastach.
Zarabiać na podcastach: jak zacząć?
Podobnie, jak ma to miejsce w przypadku innych biznesów, jeśli chcemy tworzyć podcasty zarobkowe, warto stworzyć strategię marketingową. Zarabianie na podcastach jest możliwe praktycznie jedynie wtedy, gdy nasze treści trafiają do pewnego grona odbiorców. W tym celu zwykle trzeba skorzystać z platformy podcastów. Niektóre z nich są bezpłatne, inne wymagają opłacenia przez słuchacza pewnego abonamentu. Tu pojawia się pierwsza możliwość zarabiania na podcastach. Twórca może po prostu otrzymać pewne wynagrodzenie za ustaloną ilość odsłuchań. Trzeba natomiast od razu wyjaśnić, że bez bardzo dużego zasięgu i wielu publikowanych treści ciężko w ten sposób uzyskać stawkę, która pozwoli zrezygnować z klasycznej pracy na rzecz tworzenia podcastów.
Dobrym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z firmą, której reklamę w mniej lub bardziej nachalny sposób umieścimy w naszym nagraniu. Zarabianie w ten sposób jest dobrą opcją dla twórców z nieco mniejszym zasięgiem. Warto jednak mieć grono słuchaczy z wyspecjalizowanej branży. Wtedy współpraca z twórcą będzie dla firm z takiej branży bardzo kusząca, gdyż ich klienci i słuchacze podcastu to ta sama grupa osób.
Kolejnym sposobem zarabiania na podcastach jest założenie konta na platformie pozwalającej na wsparcie twórców. Wtedy wystarczy zachęcić swoich słuchaczy do jednorazowych lub miesięcznych wpłat. Dla słuchaczy jest to forma wsparcia autora interesujących treści. Wybierając ten model zarabiania, dostęp do podcastu będzie darmowy dla słuchaczy. Jednocześnie twórca nie musi umieszczać w swoich programach żadnych reklam, co mogłoby być źle odbierane. Zamiast tego warto natomiast wspomnieć o osobach dokonujących wpłat, co jest dobrą praktyką.
A może inny sposób?
Aby zarabiać na podcastach nie trzeba być ich twórcą. Jeżeli więc chcesz tworzyć podcasty, ale bardziej interesuje Cię strona techniczna (nagrywanie, montaż plików, wyszukiwanie podkładu dźwiękowego, tworzenie efektów), możesz poszukać zatrudnienia u kogoś, kto woli skupić się na tworzeniu treści i prezentowaniu ich. Niektóre duże podcasty dawno przestały być jednoosobowymi działalnościami, a sztab osób odpowiedzialnych za ich powstanie liczy nawet kilkanaście osób.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, sprawdź artykuł zarabianie na podcastach na socialpress.pl.