Tuesday, June 22, 2021
Home / Uroda  / Ćwiczenia dla dobra kręgosłupa

Ćwiczenia dla dobra kręgosłupa

Większość z nas wykonuje pracę siedzącą lub stojącą. Mało ruchu oraz złe nawyki związane z garbieniem się czy złym siedzeniem mają wpływ na nasz organizm. Zmień to.

Przyczyny powstawania bólu powinny determinować sposoby jego zwalczania. / fot. shutterstock

Większość bólów w okolicach kręgosłupa powstaje na skutek różnego rodzaju obciążeń mechanicznych. Ma to związek z prowadzonym przez nas trybem życia. Nie bez przyczyny bóle karku, pleców czy krzyża często nazywa się plagą społeczeństw rozwiniętych. Większość z nas wykonuje pracę siedzącą lub stojącą. Mało ruchu oraz złe nawyki związane z garbieniem się czy złym siedzeniem nie mogą nie mieć wpływu na nasze organizmy.

Przyczyny powstawania bólu powinny determinować sposoby jego zwalczania.  / fot. shutterstock

Przyczyny powstawania bólu powinny determinować sposoby jego zwalczania. / fot. shutterstock

Dlaczego ćwiczenia?

Wspomniane wcześniej urazy mechaniczne powstają na skutek wieloletnich przeciążeń na jakie narażamy swój kręgosłup. Poprzez siedzący tryb życia oraz nienaturalne nawyki siedzenia czy leżenia, na przestrzeni lat traci on swoją naturalną elastyczność. W niektórych wypadkach dochodzi również do przesuwania się znajdujących się między poszczególnymi kręgami dysków. Według naukowców bóle w okolicach kręgosłupa w aż 97 proc. spowodowane są właśnie przez urazy mechaniczne. Inne przyczyny notuje się w zaledwie 2 do 3 proc. przypadków.

Przyczyny powstawania bólu powinny determinować sposoby jego zwalczania. Z takiego założenia wyszedł nowozelandzki fizjoterapeuta Robin McKenzie. Na podstawie wieloletniej praktyki klinicznej opracował on bardzo skuteczną metodę radzenia sobie z bólami. Metoda McKenziego polega na dokładnym zdiagnozowaniu trapiącego pacjenta problemu oraz zaleceniu mu wykonywania indywidualnie dobranych ćwiczeń w celu cofnięcia niekorzystnych zmian zachodzących w obrębie kręgosłupa.

Rodzaje ćwiczeń

Zalecane ćwiczenia są dobierane indywidualnie dla każdego pacjenta. Zazwyczaj kurację rozpoczyna się od regularnego wykonywanie jednego ćwiczenia. Zalecane ćwiczenia są bardzo proste i bez problemu może je wykonywać każdy. Niezbędna jest jednak samodyscyplina. Ćwiczenie powinno stać się codziennym nawykiem i być wykonywane regularnie. Oprócz tego niezbędna jest także praca nad sobą i wykluczenie ze swojego życia postaw, które zwiększają ilość obciążeń, na które narażamy kręgosłup. Chodzi tu o wyeliminowanie niewłaściwej postawy kręgosłupa, tzn. garbienie się czy złe siedzenie. Z czasem, w zależności od rezultatów, liczbę wykonywanych ćwiczeń się rozszerza.

Więcej informacji na temat metody McKenziego oraz rodzaju wykonywanych ćwiczeń, można znaleźć na stronie internetowej polskiego Instytutu McKenziego – www.mckenzie.pl.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach