Sunday, June 26, 2022
Home / POLECAMY  / Co wspólnego ma nos z jelitami, czyli po co dbać o zdrowie całościowo?

Co wspólnego ma nos z jelitami, czyli po co dbać o zdrowie całościowo?

Twoje zdrowie jest bezcenne, więc zacznij o nie dbać holistycznie

Nina Nichska

Nina Nicheska, współzałożycielka nikalab / fot. materiały prasowe

Kiedy boli nas głowa lub brzuch, przyjmujemy leki przeciwbólowe. Jeśli mamy alergię, idziemy do alergologa, jeśli mamy problem z cerą – do dermatologa. Jednak źródło naszych dolegliwości często może być gdzieś indziej niż ich objawy. Człowiek jest skomplikowanym systemem naczyń połączonych. Dbając o siebie jak o system, osiągniemy najlepsze efekty – twierdzi lek. med. Nina Nicheska, współzałożycielka firmy nikalab, produkującej suplementy diety, które pomagają dbać o siebie holistycznie.

Co to znaczy, że o zdrowie należy dbać całościowo?

Uważam, że podejście, kiedy traktujemy swoje ciało i organizm jako układankę puzzli, gdzie poszczególne kawałki to organy i układy, jest przestarzałe. Współczesny system opieki zdrowotnej jest tak skonstruowany, że lekarze różnych specjalizacji mają niewiele wspólnej przestrzeni, żeby doszukiwać się razem przyczyn źródłowych naszych problemów ze zdrowiem. No i ciężko się dziwić, że mając 15 minut na pacjenta, lekarzowi ciężko jest znaleźć przyczynę dolegliwości. Nasz organizm jest niesamowicie skomplikowanym systemem, w którym wszystko jest ze sobą powiązane.

A może poda pani jakieś konkretne przykłady?

Dla przykładu jeśli mamy suchą skórę, problemem może nie być niewłaściwa jej pielęgnacja, tylko np. niedobory pokarmowe, problemy jelitowe lub inne, jeszcze mniej oczywiste rzeczy. Albo na przykład jeśli dbamy o odporność, to często próbujemy „wzmocnić” ją syropami lub wyciągami, zapominając że nasza pierwsza linia obrony to śluzówka. Przy czym śluzówka nosa, gardła, oskrzeli i jelit są ze sobą połączone, tworzą wspólny system obrony błon śluzowych organizmu (tzw. MALT).

Jeśli często łapiemy infekcje dróg oddechowych, warto poszukać przyczyny niżej – w jelitach. I póki nie zrobimy porządku m.in. z dietą, nie włączymy więcej produktów roślinnych i nieprzetworzonych, nie dołączymy składników, które pomagają dbać o stan śluzówki jelitowej, syropy raczej nie wzmocnią naszej odporności.

Dlatego jestem przeciwna dzieleniu organizmu na części. Musimy zaopiekować się sobą jako całością, zaspokoić potrzeby organizmu na różnych poziomach i od różnych stron.

Zobacz koniecznie:

9 przepisów na smaczną i zdrową dietę low fodmap

Brzmi jak coś skomplikowanego. A co konkretnie możemy robić?

Owszem, człowiek jest skomplikowanym stworzeniem, ale jesteśmy skłonni nie doceniać wagi prostych rzeczy. A to one są zazwyczaj najbardziej efektywne. Wydaje nam się, że potrzebujemy egzotycznych ekstraktów i super nowoczesnych gadżetów, żeby utrzymać zdrowie. Tak naprawdę ich efekt będzie mocno ograniczony, jeśli nie zadbamy o podstawę. Czyli o sen, ruch, radzenie sobie ze stresem, zdrową dietę. Dorzuciłabym jeszcze suplementację jako uzupełnienie diety w składniki, które ciężko jest pozyskać z pożywienia w odpowiednich ilościach, a które mają udowodniony naukowo wielowymiarowy wpływ na zdrowie. I właśnie takie składniki znalazły się w suplementach diety nikalab. Wspierają one wszystkie 4 filary zdrowia, które wymieniłam wyżej. Uzupełniają dbanie o siebie w sposób holistyczny, integralny, żeby obniżyć ryzyko wielu chorób współczesnego świata i wesprzeć nasze samopoczucie i urodę.

Każdy wie, że sen, dieta, ruch są ważne, ale współczesne tempo życia sprawia niestety, że często brakuje nam godzin w dobie na dbanie o siebie. Jak to ze sobą pogodzić?

Myślę, że na tych najmniej przekonanych najlepiej działa zwykła matematyka. Proszę sobie policzyć, ile pieniędzy kosztują leki, prywatne wizyty u lekarza, badania, rehabilitacja i inne wydatki, związane z chorowaniem. A ile kosztuje złe samopoczucie i szwankująca uroda, którą próbujemy naprawić luksusowymi kremami i zabiegami? Profilaktyka wychodzi znacznie taniej. I proszę nie odbierać słowa profilaktyka w kontekście okresowych badań w przychodni, kiedy raz do roku robimy morfologię czy USG, żeby zobaczyć, czy wszystko w porządku. Profilaktyka to coś, co możemy i powinniśmy robić na co dzień. Sen, zdrowa dieta, umiejętne radzenie sobie ze stresem, ruch i mądra suplementacja to działania profilaktyczne.

Może zainteresuje cię:

Jak mieć świadomy sen?

Ale to też kosztuje.

Jeśli nie chcemy kupować karnetów na siłownię czy klubu fitness, alternatywą są spacery i zwykłe chodzenie jest. Różne formy aktywności (np. joga lub pilates) są dostępne także za pośrednictwem YouTube’a, gdzie można znaleźć treningi za darmo od dobrych instruktorów. Za sen także nie trzeba płacić. Jeśli mamy problem ze spaniem, to wystarczy zacząć od zapewnienia prawidłowej higieny snu. Już samo to często pomaga i dodatkowe interwencje nie zawsze są konieczne.

Nauka zarządzania stresem także nie musi się wiązać z dużymi wydatkami. Wystarczy chęć, informacji na ten temat jest naprawdę dużo, sposobów także – techniki oddychania, medytacja, mindfulness, dendroterapia, spacery leśne itd.

Natomiast to, w co moim zdaniem warto zainwestować, to dobre jedzenie i jakościowe suplementy, które mądrze uzupełnią naszą dietę, pomogą nam obniżyć ryzyko wielu chorób cywilizacyjnych oraz zadbać o dobre samopoczucie, urodę, ale także wymienione przed chwilą sen, lepsze radzenie sobie ze stresem i szybszą regenerację po wysiłku. Taki cel mieliśmy, tworząc suplementy nikalab. Nasze produkty powstały z myślą o współczesnych kobietach, które mają dużo na głowie, ale chcą mieć dużo energii, dobrze spać w nocy, cieszyć się urodą i promiennym wyglądem i dbać o zdrowie całościowo.

Nina Nicheska

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ