Sunday, December 5, 2021
Home / Styl życia  / Sport  / Aktywności  / Co to jest TRE® i na co pomaga

Co to jest TRE® i na co pomaga

Na czym polega metoda TRE® i jakie korzyści przynoszą ćwiczenia wprawiające ciało w drżenie

Ćwiczenia TRE

Ćwiczenia TRE uwalniają napięcia w ciele / fot. Adobe Stock

W czasie ćwiczeń TRE® ciało zaczyna drżeć w sposób niekontrolowany. Czy to powód do niepokoju? Przeciwnie. To znaczy, że metoda działa, a ciało właśnie uwalnia skumulowane w nim stresy, emocje i traumy

Co to jest TRE®

TRE® (Trauma/Tension Release Exercises) to metoda stworzona przez Davida Berceli, która polega na uruchomieniu w ciele, poprzez sekwencję prostych ćwiczeń, naturalnych wibracji, umożliwiających uwolnienie się od stresu i traumy. Ćwiczenia TRE® są proste i każdy, włączając dzieci, niezależnie od wieku i kondycji fizycznej, może je wykonywać. Obniżają napięcia w ciele, wyciszają i regeneruje układ nerwowy.

Drżenia neurogeniczne, czyli leczenie przez trzęsienie

Aby wyjaśnić czym jest TRE®, warto zacząć od przybliżenia rodzajów reakcji ciała na stres oraz efektu drżenia, które bardzo często występuje w czasie sesji.
Drżenia, które pozwalają wypuścić stres z ciała to drżenia neurogeniczne. Ten rodzaj drżeń występuje też u zwierząt – antylopa ścigana przez napastnika ucieka lub upada na ziemię udając martwą. Gdy niebezpieczeństwo mija, wstaje, otrzepuje się, drży, reakcja stresowa u niej się dopełnia, i może wrócić do zwykłego swobodnego funkcjonowania. W sytuacji zagrożenie drżą również małe dzieci. Niestety w naszej kulturze drżenie nie kojarzy się pozytywnie, bardziej ze słabością lub chorobą, niż z naturalną uzdrawiającą reakcją organizmu.

Tymczasem David Berceli pracując z osobami, które doświadczyły sytuacji traumatycznych zauważył, że ciało często drży przed stresującymi lub niebezpiecznymi sytuacjami, w ich trakcie oraz po zakończeniu. Jest to zapisana w ciele reakcja wegetatywnego układu nerwowego, który w ten sposób dąży do rozładowania wysokiego poziomu napięcia i wyciszenia się. Drżenie rozluźnia napięcia mięśniowe i przywraca równowagę w organizmie.

Jak ciało reaguje na stres?

Gdy układ nerwowy odczytuje sytuację, jaka nas spotyka, jako niosącą zagrożenie dla naszego dobrostanu, zdrowia czy życia, pojawia się reakcja walki, ucieczki lub znieruchomienia (zamrożenia).
Pobudzeniu układu nerwowego, czyli reakcji „walcz lub uciekaj”, towarzyszy wysoki poziom energii i mobilizacja organizmu do dużego wysiłku. Zwiększa się poziom adrenaliny, mogą pojawiać się silne emocje złości lub gniewu oraz doznania z ciała, takie jak bóle, zawroty głowy, dolegliwości ze strony układu pokarmowego. „Walcz lub uciekaj” to bardzo zdrowa i niezbędna reakcja organizmu, aby poradzić sobie z realnym lub wyobrażonym niebezpieczeństwem. Jednak pozostawanie przez dłuższy czas w stanie pobudzenia wyczerpuje organizm, dlatego ważne jest, żeby dać sobie czas na odpoczynek i regenerację. Ciągłe bycie w stanie mobilizacji powoduje zaburzenie homeostazy organizmu, pojawiają się problemy z pamięcią, koncentracją, kontrolowaniem emocji, snem oraz zaburzenia psychosomatyczne.

„Znieruchomienie” to odpowiedź organizmu na sytuację, która postrzegana jest jako niemożliwa do poradzenia sobie lub kumulację w krótkim czasie wielu silnie stresujących wydarzeń. Mogą pojawić się bardzo silne emocje, po których następuje odcięcie od swoich uczuć i doznań z ciała (dysocjacja, poczucie, że nic nie czuję, reakcja zamarcia) oraz poczucie bezsilności i depresja.

Żeby wrócić do równowagi organizm potrzebuje znacznie więcej czasu, niż w przypadku reakcji „walcz lub uciekaj”. Czas w tej sytuacji nie leczy ran, jeżeli osoba nie będzie świadomie pracować z ciałem w kierunku wypuszczania napięć i traumy, dlatego często konieczne jest profesjonalne wsparcie. Powrót do stanu komfortu wiąże się z wypuszczeniem zamrożonej w ciele energii, więc z czasem mogą pojawić się silne emocje, które muszą zostać zaakceptowane i wypuszczone.

 

Zobacz też: Sposób na stres, metoda 5 kroków

 

Wzorce napięć w ciele

David Bercelli, twórca TRE®, pracując z osobami w krajach dotkniętych wojną, zauważył, że w sytuacji zagrożenia nasze ciało się spina. Kurczymy się i zamykamy, tak jak w pozycji embrionalnej, żeby chronić delikatny przód ciała – gardło, klatkę piersiowa i brzuch, gdzie znajdują się najważniejsze narządy. Napinają się mięśnie karku, unoszą ramiona, kręgosłup wygina się w łuk, a miednica podkurcza się ku brzuchowi.

Powtarzana wielokrotnie reakcja „walcz lub uciekaj” albo pozostawanie w niej przez długi czas, może prowadzić do przewlekłego, wzmożonego napięcia określonych grup mięśni. Dr Bercelli szukał ruchu, który będzie uwalniał to napięcie i okazało się, że ćwiczenia męczące mięśnie nóg tak, że zaczynają drżeć, powodują wypuszczenie i rozładowanie napięcia na poziomie ciała i emocji, przynoszą odprężenie i spokój.

Bercelli uznał, że jeżeli nauczymy się, jak wykorzystywać naturalny, wrodzony mechanizm drżeń neurogenicznych do rozluźnienia wzorców napięcia mięśniowego powstałego w wyniku sytuacji stresowych, będziemy w stanie wypuszczać nagromadzony stres i regulować poziom pobudzenia układu nerwowego. W ten sposób powstały ćwiczenia TRE®.

Metoda TRE® a samoregulacja

Celem praktykowania metody TRE® jest nauczenie się samoregulacji, która jest kluczowa dla naszego zdrowia, komfortu i radości życia.
Samoregulacja to umiejętność regulowania poziomu pobudzenia układu nerwowego i dbanie o utrzymanie wystarczających zasobów, zapasów energii życiowej. To także dostrzeganie tego, co się z nami dzieje – doznań z ciała, uczuć, emocji, myśli, oraz umiejętność obserwacji ich, spowalniania i zatrzymywania. Samoregulacja związana jest też ze świadomością tego, co nas zasila i wzmacnia, a co zabiera energię życiową, jakie metody radzenia sobie ze stresem, napięciem i dyskomfortem działają na nas najlepiej.
Dlaczego samoregulacja jest taka ważna? Wszystkie organizmy żywe łączy to, że nieustannie podlegają przemianom, dynamicznej reakcji skurcz – rozkurcz, zaciśnięcie – rozluźnienie. Nie da się raz na zawsze osiągnąć najgłębszego stanu spokoju. Dlatego kluczowe jest bycie świadomym tego, co się z nami dzieje na poziomie ciała, umysłu, emocji, duchowym, oraz rozwijanie umiejętności płynnego przechodzenie między stanami komfortu i stresu, rozluźnienia i napięcia, poczucia szczęścia i smutku.

Celem samoregulacji jest również budowanie odporności psychicznej, żeby być w stanie zauważyć, pomieścić w sobie, kontenerować to, co trudne, czego wolelibyśmy nie przeżywać i nie doświadczać. Przechodzenie między różnymi stanami emocjonalnymi, bez utkwienia na długo w żadnym z nich, jest objawem zdrowia psychicznego.

Osiągnięcie samoregulacji jest najkrótszą odpowiedzią na pytanie, na co pomaga TRE, ale są też korzyści bardziej szczegółowe, o czym w dalszej części.

 

Zobacz też: Jak uwolnić traumę z dzieciństwa

 

Na czym polega TRE® – jak wygląda sesja

Sesję rozpoczyna seria ćwiczeń w pozycji stojącej, których celem jest rozgrzanie i rozciągnięcie mięśni, otwarcie ciała na to, żeby mogły pojawić się wibracje, drżenia. Najpierw sprowadzamy świadomość do „tu i teraz”, do tego, z czym przychodzimy, czyli co jest w ciele, emocjach, umyśle. Sprawdzamy, czy pojawiają się jakieś doznania, odczucia, napięcia czy ból, które przykuwają naszą uwagę. Następnie szukamy w ciele zasobów – miejsc gdzie jest komfort, nie ma bólu czy napięcia. Później sprowadzamy uważność do stóp, ich połączenia z podłożem i sprawdzamy, czy jesteśmy w stanie poczuć w ciele podparcie, jakie daje nam podłoże, ziemia, na której stoimy. To rozpoczynająca, bardzo ważna część sesji, podczas której budujemy poczucie bezpieczeństwa, szukamy go w sobie. To daje ciału sygnał, że może zaufać i odpuszczać skumulowane napięcia.

TRE® – ćwiczenia

Następna część sesji to dwa ćwiczenia w pozycji leżenia na plecach. W czasie ich wykonywania kluczowe jest zauważanie wszelkich doznań, jakie odczuwamy. Mogą pojawiać się też emocje, myśli, wspomnienia, ale nie zawsze tak się dzieje i nie jest to konieczne. Na zakończenie ćwiczeń przez kilka minut pozostaje się w pozycji leżącej lub siedzącej – jest to czas na poczucie tego, co zadziało się w czasie całej sesji. Ważne, żeby nie zasnąć, tylko cały czas pozostawać świadomym i uważnym.

W ćwiczeniach nie skupiamy się na perfekcji wykonania, tylko na tym, co mówi do nas ciało – jak naturalnie układa się w ćwiczeniach, czy są asymetrie między prawą i lewą stroną, jakie doznania się pojawiają. Istotne jest zauważenie wszystkich odczuć, takie jak mrowienie, falowanie, drżenie, zmiana temperatury, czyli nagłe odczucia ciepła lub zimna.

Cokolwiek pojawia się jest tym, co ma się w danej chwili pojawić, bardzo ważne jest, aby nie przyspieszać procesu TRE® i nie oczekiwać spektakularnych drżeń, jakie można zobaczyć w nagraniach sesji TRE® na Youtube. Żeby wypuszczać stres, uzdrawiać trudne doświadczenia, ciało musi mieć komfort tego, że zaczniemy zauważać sygnały, jakie nam wysyła, będziemy dawać sobie wsparcie, bez presji tego, że drżenie musi się pojawiać.
Podczas ćwiczeń ważne jest zauważanie, jak zmienia się poziom pobudzenia układu nerwowego. Intensywność doznań możemy określać na skali od 1 do 10, gdzie 1 to całkowite rozluźnienie i komfort, a 10 to maksymalne pobudzenie i spięcie. Podczas sesji pracujemy maksymalnie na poziomie 6, a gdy pojawiają się bardzo silne emocje, doznania z ciała, ból, zawsze można się zatrzymać, zwalniać proces, wygaszać. To uczenie się samoregulacji i znajdowanie w sobie mocy, spokoju, sprawczości.

TRE® w domu

Warto zacząć praktykę TRE® u certyfikowanego trenera tej metody, osoby, która została przeszkolona, przeszła własny proces i może bezpiecznie prowadzić klienta. Następnie można stosować ją samodzielnie w domu, w zależności od potrzeb, nawet kilka razy w tygodniu. Nie da się raz na zawsze wytrząść wszystkich stresów i traum, jakich doświadczyliśmy. Można uwalniać kawałek po kawałku stare napięcia, domykać zamrożone w ciele reakcje stresowe sprzed wielu lat, bez potrzeby ich nazywania i analizowania. Jednak w ciągu życia na co dzień pojawiają się sytuacje trudne, więc TRE® najlepiej praktykować regularnie.

 

Zobacz też: Top 10 fitness na You Tube – z kim warto ćwiczyć

 

Metoda TRE® na stres i inne korzyści

Ćwiczenia TRE® zmniejszają przewlekłe zmęczenie, stres, lęk, niepokój. Pomagają w redukcji dolegliwości psychosomatycznych, bólów napięciowych, problemów ze snem. Poprzez uwolnienie napięć zyskujemy więcej energii, lepiej radzimy sobie z emocjami i poprawia się jakość naszych relacji z innymi ludźmi.
TRE® przynosi świetne efekty w przypadku osób uprawiających sport, ponieważ podczas sesji pracujmy z powięzią i dzięki uwolnieniu napięć zwiększa się jej elastyczność, zakres ruchu, znikają dolegliwości bólowe. Praktyka TRE zwiększa również świadomość i czucie ciała, co przekłada się na płynniejszy ruch i lepszą technikę wykonywania ćwiczeń.

TRE® może być stosowane w celu poradzenia sobie ze stresami dnia codziennego lub jako pomoc w przepracowaniu trudnych sytuacji z przeszłości.

Przeciwwskazania do stosowania metody TRE® to: ciąża, urazy, operacje, zabiegi chirurgiczne później niż 6 miesięcy przed sesją, padaczka, nadciśnienie, arytmia serca, skoki ciśnienia oraz stany psychotyczne, nasilona depresja, nerwica, zaburzenia osobowości.

O AUTORCE:

Beata Krokowska

Beata Krokowska / fot. Barbara Bogacka

Beata Krokowska: Zakochana w Życiu, podróżach oraz czarnej kawie z cynamonem i musem kokosowym. Terapeutka pracy z ciałem, uwielbia holistycznie pracować z ludźmi oraz pisać. Praktyk Brainspotting, certyfikowana providerka metody TRE®, trenerka umiejętności społecznych, instruktorka BODYART®, jogi, psycholożka. Od ponad 15 lat praktykuje jogę i formy ruchu z nurtu body&mind. Ukończyła psychologię, ale po ponad 10 latach pracy w biznesie i psychoedukacji, w 2017 roku wróciła do tego, co od zawsze było jej bliskie i dawało największą radość – świadomej pracy z ciałem i holistycznych metod rozwoju, dzięki którym urzeczywistniamy cały swój potencjał. Prowadzi w Krakowie gabinet Przepływ Art oraz zajęcia grupowe, warsztaty wyjazdowe i stacjonarne. www.przeplyw.art

TAGI
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach