Home / Styl życia  / Kuchnia  / Co jeść będąc na diecie bezglutenowej?

Co jeść będąc na diecie bezglutenowej?

Czy naprawdę dieta bezglutenowa jest taka ciężka w utrzymaniu?

Czy tak trudno utrzymać bezglutenową dietę? / fot. materiały prasowe

Coraz więcej osób cierpi dziś na nietolerancję glutenu i aby móc cieszyć się dobrym samopoczuciem są oni zmuszeni wyeliminować go ze swojej diety. Nie jest to łatwe, bowiem gluten występuje w bardzo wielu produktach. Co jeść, a czego unikać będąc na diecie bezglutenowej?

Czy tak trudno utrzymać bezglutenową dietę? / fot. materiały prasowe

Gluten to szczególny rodzaj białka, który występuje w ziarnach niektórych zbóż i nie przez każdy organizm jest on dobrze przyswajalny. Wiele osób cierpi na alergię na gluten lub celiakię. Oba schorzenia wymagają specjalnej diety, która polega na wyeliminowaniu ze swojego jadłospisu produktów zawierających gluten.

Objawami ogólnymi nietolerancji glutenu są m.in: osłabienie i brak energii, utrata masy ciała, nerwowość i depresja, brak apetytu, wysypki, sińce, biegunka, nudności, wzdęcia, zaparcia czy zespół jelita drażliwego. Często ujawniają się również dolegliwości ze strony układu mięśniowo-kostnego, jak np. osteoporoza, a także niedobory niektórych ważnych składników w organizmie, np. żelaza czy witaminy B12.

Co jeść na diecie bezglutenowej? W takim przypadku w swojej diecie warto postawić przede wszystkim na produkty naturalnie bezglutenowe, takie jak: kukurydza, ryż, ziemniaki, soja, proso, gryka, tapioka, amarantus, komosa ryżowa, maniok, soczewica, fasola, sago, sorgo, orzechy, a także owoce i warzywa. W jadłospisie mogą znaleźć się również kasza jaglana, orzechy, soczewica, ciecierzyca, sezam, siemię lniane, jajka, ryby, produkty mleczne czy ziarna słonecznika. Funkcję przekąski dla osób z nietolerancją glutenu mogą pełnić np. ciastka ryżowe, kukurydziane czy popcorn. Nie trzeba także odmawiać sobie słodyczy, gdyż obecnie na rynku istnieje wiele ciast bezglutenowych, a także takie desery, jak np. kisiele i budynie z mąki ziemniaczanej. Za bezglutenowe uznaje się również produkty przetworzone, w których według ustaleń FAO/WHO zawartość glutenu nie przekracza 220 mg na kg.

Zabronione w diecie bezglutenowej jest z kolei pieczywo ( chyba, że jest oznaczone jako bezglutenowe), a także niektóre zboża: pszenica, orkisz, jęczmień, żyto i zwykły owies oraz wszystkie produkty z ich dodatkiem. Osoby na diecie bezglutenowej muszą uważnie czytać etykiety, ponieważ gluten w wielu produktach przyjmuje postać ukrytą. Dzieje się tak dlatego, gdyż przez wielu producentów żywności gluten jest używany jako składnik, który nadaje produktom odpowiednią konsystencję. Z tego właśnie powodu gluten może się też znajdować w wędlinach, zupach w proszku, sosach, daniach gotowych, jogurtach, cukrze waniliowym, owocach suszonych czy niektórych napojach. Należy także uważać na obecność w jedzeniu glutaminian sodu pochodzenia pszenicznego, a także glutenu w postaci słodu jęczmiennego, który znajdziemy np. w płatkach śniadaniowych czy piwie.

Aby być pewnym, że kupujemy produkt, który nie zawiera glutenu warto wybierać produkty oznaczone międzynarodowym symbolem przekreślonego kłosa. Produkty bezglutenowe są obecnie coraz łatwiej dostępne i wiele sklepów, restauracji czy piekarni ma je już w swojej ofercie, dlatego każda osoba z nietolerancją glutenu z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Warto podkreślić, że dieta bezglutenowa nie jest dietą odchudzającą, gdyż kaloryczność potraw bezglutenowych jest zbliżona do kaloryczności tradycyjnego jedzenia, dlatego z glutenu powinny rezygnować tylko osoby o stwierdzonej jego nietolerancji. Przy układaniu codziennego jadłospisu dobrze jest skorzystać z pomocy dietetyka, który pomoże tak zbilansować posiłki, aby wyeliminować gluten, a jednocześnie nie doprowadzić do niedoborów w organizmie ważnych składników odżywczych, jak magnez, żelazo, cynk, błonnik czy kwas foliowy.

 

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach