Friday, December 3, 2021
Home / PARTNER MK  / Obalamy mity diety Cambridge

Obalamy mity diety Cambridge

Dieta Cambridge jak każda dieta autorska ma swoich zwolenników, ale też i wrogów. Rozwiejmy te wątpliwości i obalmy mity.

Dieta Cambridge jak każda dieta autorska ma swoich zwolenników, ale też i wrogów. Dlaczego mimo tych negatywnych opinii została zatwierdzona przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie? Rozwiejmy te wątpliwości i obalmy mity.

44

Początki Diety Cambridge sięgają lat 60. XX w, kiedy to dr Alan Howard, naukowiec z Uniwersytetu w Cambridge zainteresował się problemem leczenia otyłości i rozpoczął nad nim wnikliwe badania. Wraz z zespołem chciał stworzyć recepturę, która zapewni:

– Ubytek masy ciała charakterystyczny dla głodówki, jednak bez żadnych efektów ubocznych
– Odpowiedni poziom białka, który zapobiega ubytkowi beztłuszczowej masy ciała
– Odpowiedni poziom węglowodanów sprzyjający łagodnej ketozie i zwalczający poczucie głodu
– Odpowiedni poziom witamin, składników mineralnych, pierwiastków śladowych i niezbędnych kwasów tłuszczowych, pomagających w zachowaniu dobrego stanu zdrowia.

Badania przyniosły zamierzony efekt:
– Duży spadek masy ciała
– Łatwą formułę szybko przyswajaną przez pacjentów
– Bezpieczeństwo diety

Produkty początkowo były stosowane tylko w warunkach szpitalnych, jednak z biegiem czasu i udoskonalenia formuły zostały udostępnione do ogólnego użytku. Ze względu na troskę o stosujących ją pacjentów, są rozpowszechniane jednak tylko u przeszkolonych konsultantów lub w Centrach takich jak nasze.

Jakie są więc najczęstsze opinie o Diecie Cambridge?

1. Powoduje szybki ubytek masy ciała. To prawda
Dieta bardzo niskokoaloryczna VLCD pozwala schudnąć średnio 2 kg tygodniowo, przy czym tracona jest również tkanka tłuszczowa, a nie tylko woda i glikogen. Stopień 1 dostarcza jedynie 415 – 615 kcal, więc może być stosowany do 3 tygodni. Następnie należy przejść na Stopień wyższy, aby nie osłabić organizmu. WAŻNE: Stopień ten prowadzony jest pod kontrolą lekarza.

2. Powoduje efekt jojo. To mit
W Programie Odchudzania Cambridge mamy 6 Stopni Energetycznych – każdy kolejny różni się od siebie o ok. 200 kcal. Zostały wprowadzone, gdyż w początkowym okresie rozpowszechniania diety zaobserwowano właśnie taki efekt u części pacjentów kończących dietę 515 kcal. Efekt przyrostu masy ciała pojawia się zawsze po powrocie do starych, nieprawidłowych nawyków żywieniowych. Przy powolnym, stopniowym rozszerzaniu diety z większą ilością kalorii wraz z wprowadzeniem podstawowej aktywności fizycznej organizm przystosowuje się do nowej sytuacji i pozostanie w dobrej formie.

3. Posiłki w proszku są niezdrowe. Prawda/Mit
Korzystanie z posiłków w proszku na codzień, uznawane jest za zły nawyk. To fakt bezsprzeczny. Odchudzanie jest jednak terapią. Po Dietę Cambridge sięgają często osoby, dla których inne sposoby odchudzania okazały sie bezskuteczne – stąd nazwa „dieta ostatniej szansy”. Wymaga to więc specjalnej receptury, którą zapewnić mogą takie precyzyjnie opracowane posiłki – o obniżonej ilości tłuszczu, węglowodanów prostych, za to z odpowiednią ilością białka i składników odżywczych. Po skończonej kuracji zaleca się powolne odstawianie produktów gotowych na korzyść naturalnego, racjonalnego odżywiania. Unikamy niedoborów, które niestety często pojawiają się na klasycznych dietach redukcyjnych. Program Odchudzania Cambridge posiada pozytywną opinię Instytutu Żywności i Żywienia – odpowiednio stosowany jest więc całkowicie bezpieczny.

produkty

4. Dieta Cambridge jest monotonna. To mit
W ofercie znajduje się wiele produktów: koktajle, napoje ze słomką, owsianki, zupy i batony dietetyczne. Każdy w nich w wielu wariantach smakowych – od owocowych, przez bardziej neutralne, aż po czekoladowe. Każdy znajdzie coś dla siebie. Z resztą wyłącznie produkty gotowe są stosowane tylko na Stopniu 1A – na wyższych Stopniach energetycznych część posiłków jest już tradycyjna, co jeszcze zwiększa różnorodność.

5. Dietę można stosowach u osób chorych i przyjmujących leki. To prawda
Nie ma przeciwskazań do stosowania Programu Odchudzania Cambridge w wielu schorzeniach – jest to jednak proces prowadzony pod opieką lekarza i to on decyduje o wybranym Stopniu. Liczne badania potwierdziły wręcz korzystny wpływ Diety u osób z nadciśnieniem, miażdzycą, cukrzycą, bezdechem sennym, czy chorobami stawów. Obniżenie masy ciała spowodowało ustąpienie dolegliwości, bądź zmniejszenie dawek przyjmowanych leków. Bezwzględnym przeciwskazaniem objęte są natomiast: dzieci, młodzież poniżej 14 roku życia, osoby ze wskaźnikiem BMI <20, kobiety w ciąży i karmiące piersią lub które urodziły dziecko w ciągu ostatnich trzech miesięcy, osoby chore na anoreksję, porfirię, schizofrenię lub inne zaburzenia psychiczne, osoby przyjmujące leki stosowane w leczeniu otyłości, inhibitory monoaminooksydazy, osoby, które w ciągu ostatnich trzech miesięcy przeszły atak serca lub udar mózgu oraz osoby uzależnione od substancji psychotropowych, narkotyków czy alkoholu.

6. Dieta Cambridge jest droga. Zależy od punktu widzenia
W Progrmie Odchudzania Cambridge płaci się jedynie za zakupowane gotowe posiłki, a co za tym idzie, nie kupuje się (bądź kupuje mniej) żywności konwencjonalnej, której ceny też nie są niskie. Dieta nie wymaga kupowania dodatkowych suplementów diety, a cotygodniowe konsultacje i analizy ciała są w cenie. Analizując sytuację na rynku, podobnego typu diety są droższe.

Oceń artykuł
4 komentarze
  • Avatar
    Anna 25 lipca, 2015

    Znam to miejsce.
    Również odchudzałam się razem z tym punktem i muszę przyznać, że faktycznie dieta Cambridge pomaga.
    Wg mnie jest świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie radzą sobie z odchudzaniem i które oczekują szybkich efektów.

  • Avatar
    Magda 21 kwietnia, 2018

    program diety cambridge to była dla mnie ostateczność, kiedy inne metody nie działały… Tak jak Ania pisze wyżej, to dieta dla osób, które po prostu sobie nie radzą z normalnym odchudzaniem, chociaż dla mne w sumie nie była to jakaś katorga, bo posiłki mimo że gotowe to były naprawdę smaczne

  • Avatar
    Iwa 23 kwietnia, 2018

    To działa, ale trzeba być systematycznym i nie oszukiwać! Stosuję program przy niedoczynności tarczycy a kilogramy i tak lecą! W ogóle mój chłopak pokochał ich batony i mimo że sam się nie odchudza, co kilka w tygodniu sobie zje zamiast normalnego posiłku ;p

  • Avatar
    Elza 23 lipca, 2018

    No w niektórych kręgach ta dieta jest rzeczywiście nieco demonizowana, a niepotrzebnie, bo efekty mówią same za siebie 😛 Jeżeli ktoś rzeczywiście chce schudnąć z dużej nadwagi to niestety musi nastawić się na poświęcenia. Dieta Cambridge to nie tylko niskokaloryczne gotowe posiłki, przecież na dalszych etapach można samemu przygotowywać sobie jedzenie (oczywiście o określonej kaloryczności) 🙂

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach