Wednesday, May 29, 2024
Home / Kuchnia  / Diety  / Catering dietetyczny dla osób aktywnych fizycznie ‒ jakie dania wybrać?

Catering dietetyczny dla osób aktywnych fizycznie ‒ jakie dania wybrać?

Czym się kierować, aby wybrać dobrze?

Catering dietetyczny

fot. Tatiana Atamaniuk / Adobe Stock

Osoby aktywne fizycznie powinny szczególnie zadbać o swoją dietę. Dlaczego jest to tak ważne i na co należy zwrócić szczególną uwagę?

 

Aktywność fizyczna jest podstawowym elementem umożliwiającym zadbanie o zdrowie i dobrą kondycję. Nie działa jednak sama – aby osiągnąć oczekiwane i pozytywne rezultaty, osoby aktywne fizycznie powinny zwrócić szczególną uwagę na dietę. Jest to istotne, ponieważ podczas wysiłku fizycznego zwiększa się też zapotrzebowanie na energię oraz niektóre składniki odżywcze. Posiłek dostosowany do rodzaju sportu dostarcza energii do ćwiczeń, pomaga w utrzymaniu kondycji podczas treningu, ale i regeneruje organizm po intensywnym wysiłku.

W osiągnięciu celów treningowych może pomóc odpowiednio skomponowany catering dietetyczny. Specjalnie przygotowane posiłki dla sportowców, na przykład na pysznafabryka.catering zawierają odpowiednio zbilansowane makroskładniki, czyli białka, tłuszcze i węglowodany.

Wymagania żywieniowe osób aktywnych fizycznie

Aby przygotować się do wzmożonego wysiłku, nie spalić mięśni lecz tkankę tłuszczową, a jednocześnie zbudować silne ciało, należy pamiętać, by dieta opierała się na zasadach zdrowego żywienia, ale i uwzględniała zwiększone zapotrzebowanie energetyczne, rozkład posiłków oraz ich skład przed i po treningu. Bardzo ważna jest regularność spożywania posiłków, zaplanowanych na 4 do 6 mniejszych porcji, spożywanych co 3 godziny. Warto przy tym pamiętać, aby ostatni posiłek przed treningiem spożyć najpóźniej na 2-3 godziny przed ćwiczeniami. Dzięki temu unikniemy nieprzyjemnego odczucia odbijania się czy bólu brzucha.

 

Niemniej istotna jest indywidualnie dobrana kaloryczność oraz skład posiłków, tworzących zbilansowaną dietę, czyli taką, która dostarcza organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, jak białko, tłuszcz, węglowodany czy płyny.

 

•  Dla osób aktywnych fizycznie zaleca się podaż białka, wynoszącą od 1,6 do nawet 2,2 gramów na kilogram masy ciała. Jeśli aktywność fizyczna nie jest tak intensywna, jak np. u kulturystów, wystarczy ok. 1,2 g/kg masy ciała. Pełnowartościowe białko znajduje się w rybach, mięsie czy jajkach, a także w ciecierzycy, fasoli czy soi.

Tłuszcze powinny stanowić maksymalnie 20-35 proc. dziennej energii, przy czym należy wybierać przede wszystkim kwasy tłuszczowe wielonienasycone, jak kwasy omega-3 i omega-6.

Węglowodany powinny stanowić minimum 50 proc. całkowitej ilości energii w ciągu doby (ok. 5 g węglowodanów na kg masy ciała), ponieważ są podstawowym źródłem energii dla mięśni i mózgu, a odpowiednio dopasowane pozwalają na podniesienie wydolności organizmu. Przed treningiem należy wybierać pełnoziarniste pieczywa czy makarony, ryż, nasiona roślin strączkowych, warzywa korzeniowe. Bezpośrednio po treningu (do 30 minut po wysiłku) warto sięgnąć po węglowodany proste, jak owoce, soki, smoothie czy drobne kasze.

•  Wśród napojów najbardziej pożądana jest czysta woda, która powinna stanowić przynajmniej 2/3 wypijanych płynów. Najlepiej jest wypijać ok. 30 ml wody na 1 kg ciała. Picie wody jest niezbędne podczas wysiłku fizycznego, podczas którego ciało wydala płyny i toksyny wraz z potem.

Wybór cateringu dietetycznego dla osób aktywnych fizycznie

Obecnie na rynku funkcjonuje wiele firm, oferujących catering dietetyczny. Na co zwrócić uwagę, aby wybrać posiłki, które będą wspomagać organizm podczas wysiłku fizycznego?

Jadłospisy powinny być ułożone przez specjalistów z zakresu dietetyki, którzy odpowiednio zbilansują je pod kątem składników odżywczych.
Dieta powinna uwzględniać różnorodność posiłków i ich sezonowość, co gwarantuje świeżość produktów.
Rzetelność opisu potraw ‒ oprócz nazwy, na etykiecie powinna znaleźć się kaloryczność, skład, wartości odżywcze, temperatura przechowywania, sposób podania czy gramatura.

 

W cateringu dietetycznym dla osób aktywnych fizycznie warto wybierać dania, które będą nam smakować – dzięki temu dieta nie będzie dla nas męczarnią. Sprawdzą się klasyczne dania kuchni polskiej, ale i ciekawe, smaczne potrawy kuchni bliskich naszemu podniebieniu włoskiej, indyjskiej czy azjatyckiej. Nie może zabraknąć sałatek, pełnoziarnistego pieczywa, owsianek, smoothie czy dań mięsnych.

 

Dobrze dobrany catering dietetyczny niewątpliwie będzie bardzo pomocny w zachowaniu aktywności fizycznej. Odpowiednio dopasowane posiłki nie tylko pokryją zapotrzebowanie energetyczne organizmu, ale i dostarczą odpowiednio zbilansowane składniki odżywcze. Korzyścią będzie zdrowie, energia, dobre samopoczucie i efektywna regeneracja.

Źródło: materiał Partnera MK

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ