Thursday, April 17, 2025
Home / Ludzie  / Kre-aktywne  / „Być marką”, to „być sobą” – wywiad ze Zdzisławem Bińkowskim

„Być marką”, to „być sobą” – wywiad ze Zdzisławem Bińkowskim

Zbudowanie silnej marki osobistej polega na umiejętnym wykorzystanie siły naszej osobowości, naszego doświadczenia, mocnych stron, wartości.

fot. materiał prasowy

Budowanie marki osobistej, to nie jest żaden zabieg PR, kreowanie wizerunku czy zwykły lans. Personal branding to nie jest udawanie kogoś, kim się nie jest. Zbudowanie silnej marki osobistej polega na umiejętnym wykorzystanie siły naszej osobowości, naszego doświadczenia, mocnych stron, wartości. To budowanie sukcesu w oparciu o naszą autentyczność i bycie sobą. – tłumaczy Zdzisław Bińkowski – certyfikowany trener biznesu i projektant kariery – partner 6-tego spotkania Klubu Miasta Kobiet.

fot. materiał prasowy

Zdzisław Bińkowski / fot. materiał prasowy

Gdy słyszymy słowo „marka”, dla wielu z nas kojarzy się ono od razu ze sprzedażą. Czy marka osobista to sprzedawanie siebie?
Zdzisław Bińkowski: Powiem tak. Czy tego chcemy, czy nie – każdy z nas jest marką. Marka to obietnica wartości, a każdy z nas jakimiś kieruje się przecież w życiu. Marka budzi też wspomniane tu skojarzenie ze sprzedażą, a w tym jesteśmy doskonali – sprzedajemy swoją wiedzę innym, samego siebie na rozmowie kwalifikacyjnej, swoje umiejętności w miejscu pracy. Gdy słyszymy słowo „marka” myślimy też o kupowaniu, a przecież pragniemy i robimy wszystko, by ludzie nas zauważali, by w tłumie wybierali właśnie nas – gdy startujemy w wyścigu o nowe stanowisko, jesteśmy freelancerem, szukamy kogoś, kto dostrzeże nasz talent. Jesteśmy MARKĄ. Każdy z nas. I nie chodzi w niej tylko o sprzedawanie. Raczej o sprawienie, aby inni wybierali nas, na podstawie składanej przez nas samych obietnicy konkretnej wartości i korzyści.

Czym jest zatem tak naprawdę marka osobista?
Zdzisław Bińkowski: Zastanówmy się czym marka osobista na pewno NIE JEST. Bardzo często bowiem to pojęcie jest mylnie rozumiane. To na pewno nie jest kreowanie sztucznego wizerunku. Nie ma to też nic wspólnego z żadną autokreacją. To także nie są żadne zabiegi czy sztuczki PR-owe. Marka osobista to kombinacja skojarzeń, ale też odczuć, pewnych emocji i w końcu opinii, które pojawiają się w głowach ludzi na nasz widok lub wspomnienie. Dlatego w procesie budowania marki osobistej tak ważne jest konkurowanie tym wszystkim, co mamy, tym co jest nasze – naszą osobowością, umiejętnościami, mocnymi stronami, wartościami jakie wyznajemy itd. Wszystko po to, by odróżnić się od innych i wskazać na korzyści płynące z kontaktu właśnie z nami. Sztuką jest, aby w tym konkurowaniu pozostać autentycznym. Bo „być marką” to „być sobą” .

Czyli wystarczy „być sobą” i mamy sukces w zasięgu ręki? Trochę za proste, żeby było prawdziwe.
Zdzisław Bińkowski: „Być sobą” to znaczy nie kłamać, nie fałszować swojego wizerunku, nie zakładać masek. Marka osobista to nie zabawa w lans. Jeśli na siłę kreujemy swój wizerunek, który jest niezgodny z prawdą, to prędzej czy później to kłamstwo wyjdzie na jaw. Odpowiadając na Twoje pytanie: „bycie sobą” oczywiście nie wystarczy. To tylko jeden z elementów marki osobistej, aczkolwiek bardzo ważny. Nasza autentyczność wzbudza bowiem szacunek ludzi do nas i buduje ich zaufanie do naszej marki. Jeśli ludzie widzą w Tobie autentyczność, wierność sobie i wartościom jakie wyznajesz, kupują Cię w ciemno.

Czyli co jest jeszcze ważne przy budowaniu marki osobistej?
Zdzisław Bińkowski: O tym można mówić bez końca (śmiech). Oprócz bycia autentyczną, najważniejsze jest jednak, aby nasza marka była: unikalna, spójna, wartościowa, z pasją. To również bycie inspirującym dla innych, bycie autorytetem, wzorem dla innych. I tak dalej, i tak dalej…Każda marka osobista jest inna. Wszystko zależy co uznamy za nasz faktor X, czyli co uznamy za naszą unikalność, którą inni będą uznawali za wartościową.

fot. materiał prasowy

Zdzisław Bińkowski / fot. materiał prasowy

Wspomniał Pan , że ważne jest, aby marka osobista była marką z pasją. Chyba każdy z nas chciałby robić w życiu, to co kocha. Wielu jednak nie ma tej odwagi, wynajdując miliony powodów: bo trzeba zarabiać, utrzymać rodzinę, bo ważniejsza jest stabilizacja, bo jest kredyt do spłacenia itd. Z jednej strony chcemy bardzo oddać się pasji i na niej zarabiać, z drugiej paraliżuje nas strach przed zmianą. Jak zatem budować markę osobistą z pasją? Jak wykonać ten pierwszy krok?
Zdzisław Bińkowski: Rzeczywiście bardzo często podczas moich szkoleń spotykam osoby, które tkwią w schemacie, pomimo ogromnej chęci wydostania się z niego. Był już specjalista ds.marketingu, którego marzeniem było mieć własną restaurację, księgowa, która chciała prowadzić szkołę tańca, spotkałem też analityka, który chciał rzucić te pracę i otworzyć gospodarstwo agroturystyczne. Zawsze wszyscy bali się wyjść z tej strefy komfortu , jaką mieli. Wszyscy też mieli powody, o których wspomniałaś. Ważne jest aby na serio przejść przez pierwszy etap budowania marki osobistej, jakim jest samopoznanie. W pędzie codziennego życia, trzeba koniecznie znaleźć czas na to, by odpowiedzieć sobie na ważne pytania: Kim jestem? Kim nie jestem? Co robię? Dlaczego to robię? Trzeba poznać lepiej samego siebie i zastanowić się, co jest dla nas ważne i jak chcemy przeżyć swoje życie. Mówiąc inaczej: Dokąd zmierzamy? świadomość siebie to bardzo ważny pierwszy krok w budowaniu marki osobistej.
Zawsze powtarzam moim Klientom: Życie to sztuka wyborów. Ważne, aby były one świadome i wspierały nas w realizacji marzeń i pasji. Mamy wybór: albo czerpiemy z życia garściami, albo je po prostu przeżywamy.

Dziękujemy za inspirującą rozmowę.
Zdzisław Bińkowski: Również dziękuję serdecznie i pozdrawiam wszystkich czytelników.

Zdzisław Bińkowski – Certyfikowany Trener Biznesu, (metodologia SET), Projektant Kariery. Prowadzi szkolenia, warsztaty i prelekcje dotyczące personal brandingu, autoprezentacji, komunikacji interpersonalnej. Doradza Klientom indywidualnym i wspiera ich w zakresie budowania marki osobistej, rozwoju zawodowego i osobistego, planowania kariery. Prowadzi warsztaty dot. personal brandingu w Szkole Wizażu i Stylizacji Artystyczna Alternatywa w Krakowie, ucząc młodych ludzi jak budować swoją silną markę osobistą na wymagającym rynku usług.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ