Wednesday, August 4, 2021
Home / Uroda  / Trendy  / Bezpieczne opalanie

Bezpieczne opalanie

Dowiedzcie się jak bezpiecznie korzystać z kąpieli słonecznych.

Nie traktuj produktów z filtrami po „macoszemu”

Nie traktuj produktów z filtrami po „macoszemu” / fot. materiał prasowy

Niezależnie od tego, czy lubicie się opalać, czy nie, powinniście wiedzieć, jaki wpływ ma promieniowanie świetlne na zdrowie. Dowiedzcie się jak bezpiecznie korzystać z kąpieli słonecznych.

Ciesz się z kąpieli słonecznych i opalaj się bezpiecznie

Ciesz się z kąpieli słonecznych i opalaj się bezpiecznie / fot. materiał prasowy

Czym jest szkodliwe promieniowanie?

Promieniowanie ultrafioletowe składa się z fal o różnej długości. Fale UVC – najkrótsze i najniebezpieczniejsze, są w większości wychwytywane przez atmosferę i nie docierają na ziemię. Prawie 4% promieniowania ultrafioletowego to UVB, które opala szybko, ale powoduje oparzenia słoneczne i zmiany nowotworowe. Większa część, ok 95% to promienie UVA, które jeszcze kilka lat temu były uważane za nieszkodliwe. Dziś wiadomo, że działając głęboko powodują szybsze powstawanie zmarszczek i starzenie. Wpływ tych promieni jest na tyle silny, aby uszkodzić strukturę DNA. W efekcie skóra traci sprężystość, jędrność i starzeje się szybciej. Może powodować też stany zapalne skóry, przebarwienia, piegi, rogowacenie i plamy soczewicowate. Do najgroźniejszych skutków nadmiernej eksploatacji na słońce należą zmiany nowotworowe.

Opalenizna to nic innego, jak efekt obronny organizmu przesz szkodliwym działaniem słońca. Brązowe zabarwienie skóry zawdzięczamy melaninie – barwnikowi, który odkłada się w naskórku, by chronić komórki przed uszkodzeniem. Zdolność do bezpiecznego przyswojenia pewnej dawki promieni słonecznych, zależy od tego, jaką zdolność produkcji melaniny ma nasz organizm. Wiedzę potrzebna do określenia tej zdolności określa fototyp i dopasowanie odpowiedniej ochrony do niego.

Co oznacza skrót SPF?

SPF (z ang. Sun Protection Factor) współczynnik ochrony przeciwsłonecznej oznacza stosunek minimalnej dawki promieniowania powodującej rumień na skórze chronionej produktem ochrony przeciwsłonecznej do minimalnej dawki promieniowania powodującej rumień na skórze niechronionej. Im wyższy faktor SPF tym większa ochrona. Wbrew powszechnemu przekonaniu, SPF nie określa o ile dłużej możemy pozostać na słońcu. Wartość współczynnika SPF informuje o tym, jaki procent promieniowania zatrzymuje preparat ochronny. Przyjmuje się w przybliżeniu, że produkt z SPF 6 blokuje ponad 70% promieniowania, SPF 15 – 93,3%, SPF 30 – 97-98% a SPF 50 – 98,5%. Żaden krem nie gwarantuje 100 % ochrony przed promieniowaniem słonecznym.

Czy filtr w zupełności wystarczy do ochrony przed szkodliwym działaniem słońca?

Określenie fototypu skóry, to nie wszystko, o czym powinniście wiedzieć dobierając odpowiednią ochronę. Tolerancja promieni słonecznych zależy od wielu innych czynników. Obniżają ją niektóre lekarstwa, zioła i produkty spożywczych np. pietruszka, seler a także wiek – im jesteśmy starsi, tym tolerancja mniejsza. Stosowanie kosmetyków z kwasami, czy retinolem wpływa na powstawanie plam, w związku z tym warto na miesiąc przed opalaniem z nich zrezygnować.

Po określeniu fototypu i wzięciu pod uwagę wszystkich czynników zewnętrznych możecie dobrać odpowiedni produkt, który będzie chronił, nie tylko dzięki filtrom – pamiętajmy, że dobry filtr przeciwsłoneczny to taki, który chroni przed pełnym spektrum promieni (UVA i UVB), ale i dodatkowym składnikom, działającym antyoksydacyjnie, nawilżająco i odżywczo. Warto stosować preparaty zawierające witaminę E i składniki o silnym działaniu przeciwutleniającym.

Jakie są rodzaje filtrów?

Filtry dzielimy na mineralne (fizyczne) i chemiczne. Pierwsze działają na zasadzie lusterka – odbijając promienie słoneczne. Ich cząsteczki są na tyle duże, że nie mają zdolności wnikania w głąb naskórka, tworzą natomiast na powierzchni skóry film ochronny, czyli warstwę będącą zaporą dla promieni UVB i widma UVA. Zaliczamy do nich tlenek cynku i dwutlenek tytanu – mineralne pigmenty. Filtry mineralne są dobrze tolerowane przez skórę, nie wywołują podrażnień. Nie tracą swoich właściwości pod wpływem promieniowania, procesów utleniania lub upływu czasu.

Filtry chemiczne, to związki powodujące absorbcję promieni UV i zamianę na energię poprzez zwiększeni swojej temperatury. Niestety te filtry alergizują a przez parowanie skóry tracimy wiele aktywnych składników. Są niewidoczne na powierzchni skóry, mają nietłustą konsystencję, ale mniej foto stabilne od filtrów mineralnych.

Jak stosować preparaty z filtrami?

Ilość preparatu z filtrem wpływa na jego skuteczność. Zbyt mała znacznie ogranicz jego działanie. Dermatolodzy zalecają stosowanie filtrów w ilości 2 mg na każdy centymetr kwadratowy skóry, co w praktyce oznacza ok. 1,5 ml na samą twarz. Nie należy, więc oszczędzać produktu. Aby zwiększyć jego skuteczność, powinniśmy dokładać kolejne porcje, co 2-4 godziny.

Nie traktuj produktów z filtrami po „macoszemu”

Nie traktuj produktów z filtrami po „macoszemu” / fot. materiał prasowy

Podsumowanie

Stosowanie odpowiedniej pielęgnacji w okresie słoneczny, ma na celu zwiększenie ochrony przed promieniowaniem UV. Nie traktujcie produktów z filtrami po „macoszemu”. Kremy powinien stosować każdy niezależnie od płci i wieku. Dobry, skuteczny kosmetyk, w którym obok filtrów znajdziecie składniki o działaniu przeciwutleniającym, nawilżającym, odżywczym to inwestycja w zdrową przyszłość. Wybierajcie świadomie – chrońcie zdrowie ciesząc się piękną opalenizną.

Fototypy skóry:

I typ Celtycki – bardzo jasna, blada karnacja. Polecana ochrona SPF – bardzo wysoka 50+

II typ Północnoeuropejski – jasna skóra, czasem z piegami. Polecana ochrona SPF – wysoka 30-50

III typ Środkowoeuropejski – skóra jasna do brązowej, bez piegów. Polecana ochrona SPF – wysoka/średnia 30-15

IV typ Południowoeuropejski – jasnobrązowa lub oliwkowa skóra. Polecana ochrona SPF – wysoka/średnia 30-15

V typ Azjatycki i Północnoafrykański – oliwkowa, ciemna skóra. Polecana ochrona SPF – średnia 15

VI typ Afrykański – brązowa do bardzo ciemnobrązowej skóra. Polecana ochrona SPF – średnia/niska 15-6

 Edyta Wasilewska 

 Więcej informacji znajdziecie na www.bebeautyempire.com

Oceń artykuł
2 komentarze
  • Avatar
    Luśka 6 maja, 2015

    Poza kosmetykami polecam tez stosować suplementacje diety. Mam fototyp I i czasem, filtr 50 nie pomagał mi sie ustrzec przed poparzeniami( urlop spędzam aktywnie często całe dnie na powietrzu),więc zaczęłam stosować beta Solar z beta karotenem i dopiero to połączenie pomogło mi w ochronie skóry, a jako dodatkowy plus uważam to, że opalenizna długo się utrzymała. I tez moim zdaniem ważne jest odpowiednie nawilżanie skóry.

  • Agartha Market 12 listopada, 2019

    … [Trackback]

    […] Read More here to that Topic: miastokobiet.pl/bezpieczne-opalanie/ […]

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach