Saturday, April 10, 2021
Home / PARTNER MK  / Baby blues – co to jest i jak sobie z tym radzić?

Baby blues – co to jest i jak sobie z tym radzić?

Nawet 50-80% matek odczuwa smutek poporodowy

Baby blues – co to jest i jak sobie z tym radzić?

Radosne chwile może z sukcesem popsuć stan depresyjny / fot. materiały prasowe

Narodziny dziecka kojarzą się z ogromną radością. Niestety nie wszystkie kobiety doświadczają takiego przypływu euforii – szacuje się, że nawet 50-80% matek odczuwa smutek poporodowy, tzw. baby blues . Sprawdź, na czym polega to zjawisko i jak skutecznie z nim walczyć

 

Baby blues uważa się za fizjologiczną reakcję kobiety na poród, która może powstać na skutek gwałtownych zmian hormonalnych[1]. Najczęściej rozpoczyna się po upływie kilku dni od narodzin dziecka, a szczytowe objawy pojawiają się w 4.-5. dniu. Chociaż symptomy najczęściej mijają samoistnie, nieocenione może okazać się dodatkowe wsparcie, np. w postaci zdrowej diety i choliny. Suplement zawierający ten cenny składnik może wpłynąć na ogólną poprawę samopoczucia[2].

 

Baby blues czy depresja poporodowa?

Zjawisko baby blues bardzo często utożsamiane jest z depresją poporodową. Są to jednak dwa różne zaburzenia, które łatwo od siebie odróżnić.

 

Smutek poporodowy daje m.in. takie objawy jak:

  • umiarkowane obniżenie nastroju,
  • płaczliwość,
  • napięcie psychiczne,
  • obniżenie koncentracji,
  • nadmierna wrażliwość na bodźce.

Depresję poporodową można z kolei rozpoznać po następujących symptomach:

  • chwiejność emocjonalna;
  • poczucie winy;
  • przekonanie, że dziecko sprawia wyjątkowe trudności w opiece;
  • bezsenność;
  • napady nasilonego lęku;
  • poczucie osamotnienia;
  • myśli samobójcze.

 

Jak walczyć z baby blues?

Smutek poporodowy to stan przejściowy, który powinien minąć samoistnie – u większości kobiet ustępuje w ciągu 2-3 tygodni. Wcale jednak nie musisz biernie czekać, aż uciążliwe objawy same znikną.

 

Nieocenioną rolę w walce z baby blues odgrywają bliskie osoby. Ważna jest nie tylko wyrozumiałość dla zmiennych nastrojów i przyzwolenie na wyrażanie uczuć, ale również wsparcie fizyczne. Dobrze, jeśli kobieta może liczyć na pomoc w opiece nad dzieckiem, w przyrządzaniu posiłków i w pracach domowych.

 

Istotne znaczenie może mieć także… cholina. Wspiera ona kobietę nie tylko w okresie ciąży (m.in. zmniejsza ryzyko wewnątrzmacicznego zahamowania wzrostu płodu oraz wystąpienia uszkodzeń DNA i wad cewy nerwowej), ale również po porodzie: wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Odpowiada m.in. za utrzymanie prawidłowego metabolizmu homocysteiny. Ponadto stanowi prekursor acetylocholiny – ważnego neuroprzekaźnika usprawniającego procesy przewodzenia impulsów nerwowych. Dlatego wykazuje korzystny wpływ na utrzymanie funkcji poznawczych[3]. Dlatego tak ważne jest utrzymanie w organizmie odpowiedniego stężenia choliny. Suplement z właściwą dawką witaminy B4 pomoże zapobiec niedoborom tej cennej substancji.

 

Kobieta zmagająca się z baby blues powinna także znaleźć czas na odpoczynek – w samotności. Kilka godzin nieprzerwanego snu pomaga odzyskać równowagę psychiczną.

 

[1] https://pediatria.mp.pl/karmienie-piersia/91085,baby-blues

[2] http://medicine.medilam.ac.ir/Portals/3/EBOOK/Postpartum%20depression.pdf

[3] Boeke CE et al. Am J Epidemiol. 2013; 177(12):1338-47; Zeisel SH. International Journal of women’s Health. 2013;5

 

źródło: Partner MK

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach