Sunday, April 11, 2021
Home / Kultura  / „Ariadna na Naxos” w Operze Krakowskiej

„Ariadna na Naxos” w Operze Krakowskiej

To efektowne przedstawienie, kipiące od pomysłów i niespodzianek. Arlekinada i dowcip dell’arte, fantazja cyrkowa i mit o Minotaurze, karnawał wenecki i bachanalia w finale

"Ariadna na Naxos". Na zdj. Gabriela Kubacka i Magdalena Barylak. / fot. Jacek Jarczok

Opera Krakowska zaprasza melomanów 20 i 22 marca br. na operę „Ariadna na Naxos” Richarda Straussa,  w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego, pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

"Ariadna na Naxos". Na zdj. Gabriela Kubacka i Magdalena Barylak. / fot. Jacek Jarczok

„Ariadna na Naxos”. Na zdj. Gabriela Kubacka i Magdalena Barylak. / fot. Jacek Jarczok

To efektowne przedstawienie, kipiące  od pomysłów i niespodzianek. Arlekinada i dowcip dell’arte, fantazja cyrkowa i mit o Minotaurze, karnawał wenecki i bachanalia w finale… Do niezwykłości tych sprowokował twórców spektaklu fantastyczny pomysł libretta Hugona von Hofmannsthala, polegający na połączeniu sztuki wysokiej, opery seria z żywiołem buffa. A wszystko to wprzęgnięte w opowieść na temat miłości, tej idealnej, romantycznej i tej bardziej ziemskiej, zmysłowej. Tak powstało dzieło intrygujące, pełne polotu i fantazji, z muzyką, o której pisano w zachwycie. „Ariadna” po premierze swej ostatecznej wersji z 1916 r. weszła na stałe do światowego repertuaru i do dziś ma się dobrze.

Spektakl już od premiery zdobywał wysokie uznanie krytyki i przychylność widzów. Poza walorami muzycznymi oraz znakomitą reżyserią chwalono także efektowną scenografię i kostiumy.

Krakowska Ariadna to nie tylko piękna muzyka, wspaniale brzmiąca, pełna polotu i elitarna, to również doskonały teatr. Jacek Chodorowski, Portal Maestro, 2012

(…)Opera Krakowska po raz pierwszy zmierzyła się z wielkim wyzwaniem, przede wszystkim muzycznym, jakim są opery Richarda Straussa i – to trzeba powiedzieć od razu – podołała trudnemu zadaniu. (…) Warcisław Kunc (…) poprowadził sobotnią premierę czujnie, towarzysząc solistom, umiejętnie kontrastując szeroką zakrojoną dramatyczną frazę z lekkością niemal klasycznego pastiszu. Protagoniści: Ewa Biegas jako Ariadna, Tomasz Kuk w partii Bacchusa, Katarzyna Oleś-Blacha – burleskowa Zerbinetta i Agnieszka Rehlis jako nieszczęsny Kompozytor, którego podniosłe dzieło zbrukane zostało farsą, Andrzej Biegun jako jego Nauczyciel, dobrze zrealizowali swe partie, dając słuchaczom wiele satysfakcji. (…) nie sposób nie docenić faktu, że przełamano panującą na krakowskiej scenie XIX-wieczną romantyczną tradycję, że sięgnięto z powodzeniem po repertuar z najwyższej półki i że kontakt z Ariadną na Naxos jest ożywczy i pouczający zarówno dla zespołu Opery jak i krakowskich melomanów.
Anna Woźniakowska, Dziennik Polski, 2012

Wystąpią m. in: Magdalena Barylak, Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska, Katarzyna Oleś-Blacha, Agnieszka Rehlis, Karolina Wieczorek, Andrzej Biegun, Krzysztof Dekański, Krzysztof Kozarek, Tomasz Kuk, Michał Kutnik, Volodymyr Pankiv, Zbigniew Ruciński oraz Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.

(źródło: mp)
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach