Home / PARTNER MK  / 10 adaptogenów, dzięki którym pozbędziesz się stresu

10 adaptogenów, dzięki którym pozbędziesz się stresu

Poznaj właściwości 10 najpopularniejszych adaptogenów

adaptogeny

daptogeny równoważą stres poprzez zwiększenie zdolności adaptacyjnych organizmu do szkodliwych efektów działania hormonów, jakie wydzielamy będąc w stresujących sytuacjach / fot. Unsplash

Wiemy dobrze, że stres ma ogromny wpływ na nasze ciało. Jednak jest on zjawiskiem normalnym, to część naszego życia. Nawet codzienny, niewielki stres, skutkuje często obniżeniem energii oraz nadwyrężeniem układu immunologicznego. Z pomocą w walce z objawami stresu przyjść nam może pewna określona grupa ziół, zwana adaptogenami. Rośliny te, poprzez swoje zdrowotne właściwości, mają moc wspomóc naszą odporność oraz zwalczyć uczucie zmęczenia i wyczerpania spowodowane stresem. Porozmawiajmy dziś o nich; czym są adaptogeny i w jaki sposób mogą nam pomóc?

adaptogeny

Adaptogeny równoważą stres poprzez zwiększenie zdolności adaptacyjnych organizmu do szkodliwych efektów działania hormonów, jakie wydzielamy będąc w stresujących sytuacjach / fot. Unsplash

Czym są adaptogeny?

Adaptogen – zgodnie ze słownikową definicją – jest to nietoksyczna substancja, która zwiększa zdolność organizmu do przeciwdziałania szkodliwym skutkom stresu oraz wspomaga lub przywraca stan ogólnej równowagi.

Brzmi bardzo prosto, prawda? Stan ogólnej równowagi – dla mnie to rewelacja!

Jeśli jeszcze nie słyszałaś o adaptogenach – są one jakby nową grupą super-pożywienia. Choć brzmi to trendy, to są one od pokoleń stosowane w tradycyjnym chińskim, indyjskim i ajurwedyjskim ziołolecznictwie.

Jak działają?

Z definicji, adaptogeny równoważą stres poprzez zwiększenie zdolności adaptacyjnych organizmu do szkodliwych efektów działania hormonów, jakie wydzielamy będąc w stresujących sytuacjach. Jakiej roli nie pełnią adaptogeny? Nie „leczą” stresu. Nie sprawią one, że twój nieznośny, uciążliwy klient, nagle zniknie; nie zapłacą też twoich rachunków. Nie zmniejszą niestety twoich obowiązków czy też emocji, jakie budzą się w tobie w związku z jakąkolwiek stresującą sytuacją.

Adaptogeny natomiast wspomagają prawidłowe funkcjonowanie organizmu nawet wtedy, gdy uwalnia on hormony stresu w olbrzymich ilościach. Niektóre z nich sprawią, że wzrośnie twój poziom energii, inne z kolei będą znaczącym wsparciem dla osłabionego układu odpornościowego.

Każdy z nas posiada indywidualny skład chemiczny organizmu, dlatego także odpowiedź ciała na stres jest w każdym przypadku inna; te różnice dotyczą również podatności na adaptogeny. Może zająć trochę czasu, by dowiedzieć się, które z adaptogenów są odpowiednie dla ciebie.

Ostatnio natknęłam się na test, który pomoże ci rozwiązać ten problem i wskaże Ci, który adaptogen jest dla Ciebie idealny. Test jest krótki, stworzony przez bardzo fajną polską firmę, która produkuje ekstrakty z adaptogenów. Można go zrobić tutaj: www.mothersprotect.com

Które rośliny nazywamy adaptogenami?

adaptogeny

Adaptogeny są dostępne w formie kropel, tabletek lub kapsułek, herbat, a także jako składniki posiłków oraz proszek dodawany do koktajli / fot. Unsplash

Specjaliści ziołolecznictwa spierają się w tym temacie, a to dlatego, że część z nich umieszcza na liście adaptogenów znacznie większą liczbę roślin niż inni. Generalnie, do grupy tej zaliczamy te z nich, które mają właściwości obniżania poziomu hormonów stresu w organizmie.

Bez wątpienia dziesięć poniżej opisanych adaptogenów działa właśnie w ten sposób.

Ashwagandha
Ashwagandha (Withania somnifera) jest ziołem szeroko stosowanym w Ajurwedzie, tradycyjnym, indyjskim ziołolecznictwie. Powszechnie stosowana w formie kropel pomaga organizmowi przystosować się do stresu. Badania naukowe potwierdzają, że wpływa korzystnie na poprawę funkcjonowania układu immunologicznego. Niezastąpiona przy chorobach autoimmunologicznych.

Astragalus
Korzeń Astragalusa (Huang-qi) pochodzi z Chin i od wieków stosuje się go w postaci herbat. Do znanych, aktywnych komponentów Astragalusa należą: flawonoidy, wolne aminokwasy, polisacharydy, pierwiastki śladowe oraz polifenole, które wspomagają działanie układu odpornościowego.

Cordyceps
Cordyceps (Cordyceps sinensis), ze względu na swe energetyzujące i adaptogeniczne właściwości, stosowany jest od dawna w tradycyjnej medycynie chińskiej. Cordyceps jest grzybem bogatym w związki bioaktywne, takie jak polisacharydy i nukleozydy, które zostały przebadane pod kątem szerokiego zakresu aktywności biologicznej. Badania naukowe dowodzą, że składniki Cordycepsu mają właściwości wychwytywania wolnych rodników, wspierają układ immunologiczny i naczyniowy.

Eleuthero (Żeń-szeń syberyjski)
Korzeń Żeń-szenia syberyjskiego (Eleutherococcus senticosus) jest tradycyjnie stosowany jako roślina wspomagająca organizm w walce z codziennym stresem. Kilka z jego składników posiada zdolności bioaktywne.

Maca
Maca (Lepidium meyenii) znana jest ze swoich właściwości wspomagających układ rozrodczy kobiet, a także korzystnie wpływa na potencję u mężczyzn; stosowana od pokoleń jako źródło pożywienia, dostępna jest także w postaci kropli – działa w symbiozie z innym adaptogenem – shatavari.

Panax ginseng (Żeń-szeń koreański lub chiński)
Panax Ginseng to roślina znana ze swych orzeźwiających, adaptogenicznych i tonizujących właściwości i stosowana od wieków w tradycyjnym ziołolecznictwie. Współcześni naukowcy prowadząc badania nad Panaxem ginseng odkryli, że posiada on setki związków wykazujących aktywność biologiczną, np.: ginsenozydy, fenole czy sacharydy.

Reishi mushrooms (grzyb Reishi)
Reishi Mushroms, wraz z Grzybami Shiitake, są dobrze znane orientalnemu ziołolecznictwu i od wieków wykorzystywane jako adaptogeny wpływające na reakcje układu odpornościowego na stres. Spożywanie ich przyczynia się do podwyższenia samopoczucia. Badania naukowe przeprowadzone w ostatnich latach wskazują, że zawarte w nich bioaktywne wiązki – sacharydy – pomagają utrzymać organizm w zdrowiu.

Rhodiola (Różeniec górski)
Rhodiola (Rhodiola rosea) to roślina znana od stuleci w wielu kulturach, w tym także w starożytnej Grecji. Została sklasyfikowana jako adaptogen przez rosyjskich naukowców, którzy zaobserwowali jej zdolność do wspierania procesów obronnych organizmu na przeróżne czynniki stresogenne: chemiczne, biologiczne i fizyczne. Rhodiola może mieć wpływ na poziom oraz aktywność beta-endorfin. Swe adaptogeniczne działanie wykazuje także w układzie krążeniowo-oddechowym i centralnym układzie nerwowym.

Schisandra (Cytryniec chiński)
Schisandra (Schisandra chinensis) działa antydepresyjnie, wspomaga samopoczucie, dodaje energii. Niezastąpiona dla osób zmagających się z cięższym okresem w życiu.

Tulsi (Bazylia azjatycka)
Tulsi jest postrzegana jako święta roślina w Ajurwedzie, tradycyjnym indyjskim ziołolecznictwie. Posiada silne zdolności adaptogeniczne, wpływa pozytywnie na metabolizowanie węglowodanów oraz gospodarkę cukrową organizmu.

Inne rośliny, które niektórzy specjaliści ziołolecznictwa klasyfikują jako adaptogeny, to: Codonopsis, Gotu Kola, Licorice Root, Jiaogulan, Rhaponticum oraz Sea Buckthorn.

Jak często przyjmować adaptogeny?

adaptogeny

Adaptogeny równoważą stres poprzez zwiększenie zdolności adaptacyjnych organizmu do szkodliwych efektów działania hormonów, jakie wydzielamy będąc w stresujących sytuacjach / fot. Unsplash

Najskuteczniejsze działanie adaptogeny wykazują, kiedy przyjmowane są codziennie, w czasie stresu oraz wtedy, kiedy już ustąpi. Może minąć kilka tygodni, do nawet kilku miesięcy, zanim poczujemy ich równoważący wpływ na nasze samopoczucie.

W jakiej formie są dostępne?

Adaptogeny są dostępne w formie kropel, tabletek lub kapsułek, herbat, a także jako składniki posiłków oraz proszek dodawany do koktajli. Nie wyobrażam sobie by któraś z was sięgała po inną formę niż krople. Tylko w tej postaci adaptogeny są w pełni przyswajalne przez ludzki organizm.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Zanim zdecydujecie się na zakup adaptogenów, możecie skonsultować się z lekarzem, naturopatą lub producentem. Jest to szczególnie istotne w przypadku kobiet ciężarnych, karmiących piersią oraz wszystkich osób przyjmujących leki, gdyż adaptogeny w niektórych sytuacjach nie są wskazane. Na przykład osoby cierpiące na nadczynność tarczycy powinny unikać Ashwagandhy.

Przy zakupie warto też zwrócić uwagę na to, by ekstrakt z adaptogenów był niestandaryzowany – dzięki temu unikniemy ekspozycji na trujące nasz organizm rozpuszczalniki, mające na celu izolowanie tylko jednego składnika tych ziół. Zależy nam przecież na tym aby wspierać swoje ciało, a nie je wyniszczać, prawda?

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że odpowiednio zbilansowana dieta, regularne ćwiczenia oraz wystarczająco duża ilość snu są niezbędne do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia. Przejściowe okresy wzmożonego, codziennego stresu wpływają negatywnie na naszą odporność, wytrącają z równowagi gospodarkę hormonalną, a także czynią nas bardziej podatnymi na różne choroby. Adaptogeny poprzez swoje właściwości regulujące uwalnianie hormonów, balansują odpowiedź organizmu na stres, łagodząc tym samym jego skutki widoczne w naszym ciele i psychice.

Oceń artykuł
1KOMENTARZ
  • Avatar
    milla Czerwiec 23, 2019

    Ja się zdecydowałam właśnie na żeńszeń syberyjski w kapsułkach herbaya, bo stres mnie ostatnio przytłacza i postanowiłąm sobie pomóc

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Czemu pytam?

Chcę być informowany/a o odpowiedziach