Monday, December 9, 2024
Home / Kultura  / Recenzje  / Muzyka gra pierwsze skrzypce w konkursie DocFilmMusic

Muzyka gra pierwsze skrzypce w konkursie DocFilmMusic

Od jazzu, poprzez rock i hip hop, po muzykę etno czy rytmy latino. Dokumenty muzyczne opowiadają o czymś więcej niż tylko o samej muzyce. Zobacz je na Krakow Film Festiwal

Kadr z filmu „Ucho wewnętrzne” reż. reż. Szymon Uliasz, Magdalena Gubała, Polska 2016, 75 min. / fot.materiały prasowe

Międzynarodowy konkurs muzycznych filmów dokumentalnych, DocFilmMusic ( 29 maja – 5 czerwca 2016) odbędzie się już po raz czwarty w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego, a tegoroczna edycja kolejny raz udowodni, że muzyka to niewyczerpane źródło filmowych tematów, które stanowią ucztę dla uszu i oczu. Najlepsze dokumenty muzyczne z całego świata zawalczą przed krakowską publicznością o prestiżową nagrodę Złotego Hejnału

„W konkursie znalazło się miejsce i dla muzycznych odkryć i nostalgicznych podróży w czasie – od jazzu, poprzez rock i hip hop, po muzykę etno czy rytmy latino. Po raz kolejny okazało się, że dokumenty muzyczne opowiadają o czymś więcej niż tylko o samej muzyce. Wielokulturowy projekt Yo-Yo Ma („Muzyka obcych”), nowoczesne brzmienie jako wyraz nowej afrykańskiej tożsamości („Fonko”), odkrywanie muzyki w fabryce i na wysypisku śmieci („Melodia hałasu”), oryginalny portret Mikołaja Trzaski („Ucho wewnętrzne”) – to tylko niektóre propozycje pokazujące, jak różne mogą być oblicza gatunku zwanego dokumentem muzycznym.” – podsumowuje wyniki selekcji, Anita Piotrowska, krytyk filmowy i współtwórca programu dokumentalnego Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Jedyny polski reprezentant w konkursie „Ucho wewnętrzne” poszukuje języka, który uchwyciłby geniusz jazzowych improwizacji, a zarazem muzyczną filozofię jednego z najznakomitszych klarnecistów i saksofonistów polskich – Mikołaja Trzaski.

Kadr z filmu „Ucho wewnętrzne” reż. reż. Szymon Uliasz, Magdalena Gubała, Polska 2016, 75 min. / fot.materiały prasowe

Kadr z filmu „Ucho wewnętrzne” reż. reż. Szymon Uliasz, Magdalena Gubała, Polska 2016, 75 min. / fot.materiały prasowe

Znany krakowskiej publiczności z monumentalnych portretów Londynu i Rio, Julien Temple, tym razem poświęcił swój film brytyjskiemu wokaliście i gitarzyście, u którego zdiagnozowano zaawansowaną postać raka trzustki. „Ekstaza Wilko Johnsona” to dynamiczny, pełen literackich i filmowych odniesień, a nade wszystko bardzo osobisty portret muzyka, który nie zamierza rezygnować z tego, co robił z powodzeniem przez ostatnie 40 lat.

Trzy różne biografie, cztery kraje i jedna wielka wspólna pasja składają się na film “Para na wodzie”. Trębacz Laco Déczi, kontrabasista Jan Jankeje i saksofonista Lubomír Tamškovič podzielili los wielu czechosłowackich artystów swego pokolenia i po sowieckiej inwazji w 1968 roku opuścili kraj. Ponad 40 lat później rozsiani po całym świecie artyści postanawiają się spotkać, by wreszcie zagrać razem.

W to, że muzyka jest w stanie połączyć ludzi należących do bardzo różnych kultur wierzy Wiolonczelista Yo-Yo Ma. Stąd jego muzyczny projekt, w którym zgromadził artystów mieszkających w krajach, znajdujących się na trasie Jedwabnego Szlaku, łączącego niegdyś Państwo Środka z Europą. „Muzyka obcych” to dla reżysera, laureata Oscara, Morgana Neville’a także okazja do przyjrzenia się tym krajom, w których toczą się wojny bądź łamane są prawa człowieka.
Unikalny dokument „A Poem Is A Naked Person”, prezentujący działalność artystyczną amerykańskiego muzyka i aranżera Leona Russella, powstał w 1974, nie doczekał się jednak oficjalnej dystrybucji aż do teraz, kiedy to syn reżysera, Harrod Blank, przygotował nową, zremasterowaną wersję filmu.

„Wszystko, co posiada dźwięk, może być muzyką” twierdzi jeden z bohaterów „Melodii hałasu”, a film stanowi rzadką okazję wysłuchania melodii wydobytych z najmniej spodziewanych przyrządów i instrumentów, w najmniej oczekiwanych miejscach.

„Melodia hałasu” („Melody of Noise”), reż. Gitta Gsell, Szwajcaria 2015, 86 min. / fot. materiały prasowe

„Melodia hałasu” („Melody of Noise”), reż. Gitta Gsell, Szwajcaria 2015, 86 min. / fot. materiały prasowe

„Fonko. Muzyka Afryki” to barwna historia politycznych i społecznych zmian w Afryce, opowiedziana za pomocą feerii muzycznych gatunków oraz przy udziale najciekawszych przedstawicieli i osobowości muzyki Czarnego Lądu.

Dźwiękom Ameryki Łacińskiej poświęcony jest film „Grając Lecuonę”, który powstał w hołdzie Ernesto Lecuonie, jednemu z najwybitniejszych pianistów i kompozytorów. Trzech niezwykle utalentowanych muzyków latin jazzu: Chucho Valdes, Michel Camilo i Gonzalo Rubalcaba łączy siły w tej niezwykłej muzycznej dedykacji.

„Grając Lecuonę” („Playing Lecuona”), reż. Juan Manuel Villar Betancort, Pavel Giroud, Hiszpania, Kolumbia 2015, 114 min. / fot. materiały prasowe

„Grając Lecuonę” („Playing Lecuona”), reż. Juan Manuel Villar Betancort, Pavel Giroud, Hiszpania, Kolumbia 2015, 114 min. / fot. materiały prasowe

Film „Seks, marakasy i cziłały” to muzyczna opowieść rozpięta pomiędzy Barceloną i Kubą, które łączy muzyka i niezwykle barwna postać Xaviera Cugata, jedynego Hiszpana posiadającego aż dwie gwiazdy w Alei Gwiazd w Hollywood.

—————————————-

Lista filmów zakwalifikowanych do konkursu muzycznego:
1. „Ucho wewnętrzne” („The Internal Ear”), reż. Szymon Uliasz, Magdalena Gubała, Polska 2016, 75 min.
2. „Para na wodzie” („Steam on the river”), reż. Filip Remunda, Robert Kirchhoff, Czechy, Słowacja 2015, 83 min.
3. „A Poem is a Naked Person”, reż. Les Blank, USA 1974/2015, 90 min.
4. „Ekstaza Wilko Johnsona” (“The Esctasy of Wilko Johnson”), reż. Julien Temple, Wielka Brytania 2015, min. 91 min.
5. „Muzyka obcych” („The Music of Strangers: Yo-Yo Man and the Silk Road Ensemble”), reż. Morgan Neville, USA 2015, 96 min.
6. „Fonko. Muzyka Afryki” („Fonko”), reż. Daniel Jadama, Lars Lovén, Göran Hugo Olsson, Szwecja 2016, 88 min.
7. „Grając Lecuonę” („Playing Lecuona”), reż. Juan Manuel Villar Betancort, Pavel Giroud, Hiszpania, Kolumbia 2015, 114 min.
8. „Melodia hałasu” („Melody of Noise”), reż. Gitta Gsell, Szwajcaria 2015, 86 min.
9. „Seks, marakasy i cziłały” („Sex, Maracas & Chihuahuas”), reż. Diego Mas Trelles, Hiszpania 2015, 87. min.

Filmy zakwalifikowane do pozostałych konkursów będą systematycznie publikowane na stronie www.krakowfilmfestival.pl.

56. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 29 maja – 5 czerwca 2016 roku

Oceń artykuł
2 Comments
  • Korkunc zil sesi indir 18 marca, 2020

    Dzięki za świetny post.

  • RingtonesCloud 14 maja, 2020

    Zeer nuttig artikel, bedankt

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ