Tuesday, August 3, 2021
Home / Kultura  / 41. Krakowskie Reminiscencje Teatralne: KRAINA SZCZĘŚCIA

41. Krakowskie Reminiscencje Teatralne: KRAINA SZCZĘŚCIA

Zapowiada się niezła „kraina szczęśliwości” na śmietnisku współczesności

41. Krakowskie Reminiscencje Teatralne, 7-12 października 2016 / fot. materiały prasowe

Tegoroczny festiwal (7-12 października 2016 r.)  inspirowany jest kulturą i tradycją izraelską. Wychodząc od hasła KRAINA SZCZĘŚCIA, zaczerpniętego z twórczości izraelskiego dramatopisarza, Hanocha Levina, organizatorzy festiwalu stworzyli program, który pozwoli przenieść się w świat na przeróżne sposoby czerpiący z dawnego i obecnego Izraela

41. Krakowskie Reminiscencje Teatralne, 7-12 października 2016 / fot. materiały prasowe

41. Krakowskie Reminiscencje Teatralne,
7-12 października 2016 / fot. materiały prasowe

41. Krakowskie Reminiscencje Teatralne trwać będą sześć dni. Na scenach Krakowa zostanie zaprezentowanych kilkadziesiąt wydarzeń artystycznych, w tym dwanaście spektakli teatralnych, z czego trzy premierowe. Przed widzami festiwali wystąpi ponad stu artystów z całego świata.

W Krakowie zagoszczą artyści z telawiwskiego PuppetCinema, narodzonego w 2009 roku kreatywnego eksperymentu, który przerodził się w – jak piszą sami twórcy – „misję badania dialogu pomiędzy lalkami, obiektami teatralnymi, filmowymi, efektami dźwiękowymi i transmisjami na żywo”. Zaprezentują oni multimedialno-lalkowy spektakl Salt of the Earth na podstawie powieści Amosa Kenana The Road to Ein Harod, będący opowieścią o pisarzu-rebeliancie, który uciekając przed wojskowym puczem trafia do „ostatniego wolnego schronienia”. Kolejnym izraelskim twórcą, którego będzie można zobaczyć podczas festiwalu, jest Ariel Doron, artysta od dziecka interesujący się lalkami, który zaprezentuje Plastic Heroes, show stworzony z dziecięcych zabawek wykonanych techniką ready made, w którym w zaskakujący, momentami zabawny, a momentami przerażający sposób przedstawi nam obrazy wojny. Całość tegorocznych Reminiscencji rozpocznie odurzający performance niemieckiej choreografki Isabelle Shad pt. Der Bau inspirowany niedokończoną powieścią Franza Kafki o tym samym tytule, będący dziką próbą odnalezienia się w labiryncie własnego ciała.

Widzowie festiwalu będą mieli okazję obejrzeć pięć polskich spektakli powstałych na podstawie tekstów Hanocha Levina. Będą to: „Królowa wanny”, reż. Ana Nowicka, Teatr Barakah z Krakowa; „Ichś Fiszer”, reż. Marek Kalita, Teatr IMKA z Warszawy; „Płomień żądzy”, reż. Małgorzata Bogajewska, Teatr Bagatela z Krakowa; „Sprzedawcy gumek”, reż. Andrzej Bartnikowski, Teatr im. Adama Mickiewicza z Częstochowy; „Jakobi i Leidental”, reż. Marcin Hycnar, Teatr Powszechny z Warszawy.

Podczas tegorocznych Reminiscencji w ramach cyklu KRAINA SZCZĘŚCIA swoje miejsce będą miały również trzy premiery teatralne. Pierwszą, otwierającą festiwal będzie siódmy odcinek spektaklu muzycznego z elementami kabaretu Teatru Barakah z Krakowa, „Noce Waniliowych Myszy”, który systematycznie od półtora roku pod reżyserią Any Nowickiej komentuje wydarzenia z otaczającej nas rzeczywistości. Odcinek zostanie specjalnie napisany na 41. Krakowskie Reminiscencje Teatralne, a muzykę do niego skomponuje Renata Przemyk. Kolejna premiera to spektakl w reżyserii Macieja Gorczyńskiego, studenta IV roku Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie pt. „Requiem” na podstawie sztuki Hanocha Levina. Grupę aktorską stanowić będą absolwenci i studenci Wydziału Aktorskiego PWST. Trzecią premierą, jaką będzie można zobaczyć podczas festiwalu, będzie spektakl dyplomowy studentów PWST w reżyserii Remigiusza Brzyka. Całości dopełni spektakl „Zrób siebie” jednego z najważniejszych teatrów niezależnych, teatru Komuna//Warszawa, głośny w stolicy, po raz pierwszy w Krakowie.

Podczas 41. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych odbędzie się również szereg wydarzeń towarzyszących. Publiczność będzie miała okazję posłuchać Klezmerskiej Orkiestry Teatru Sejneńskiego, 19-osobowej orkiestry zapraszanej przez miasta i festiwale całego świata, łączącej muzykę klezmerską z klimatem bałkańskich orkiestr dętych i jazzową improwizacją. Na scenie wystąpi również trio Shofar w składzie Mikołaj Trzaska, Raphael Rogiński, Macio Moretti, w swej twórczości szukające wspólnego mianownika w tradycyjnej muzyce chasydzkiej i współczesnym kreatywnym jazzie. Z kolei w Synagodze Wysokiej wystąpi krakowskie Magda Brudzińska Trio, wykonujące w oryginalnych językach utwory polskie, bałkańskie, aszkenazyjskie, czeskie, ukraińskie, łemkowskie i romskie. Widzowie będą mogli również wziąć udział w dwóch warsztatach. Pierwsze z nich, warsztaty z improwizacji z wykorzystaniem muzyki, głosu i ruchu poprowadzi multiinstrumentalista i improwizator z Izraela, Shai Dayan. Drugie, skierowane do osób, które pracują z ciałem i chcą pogłębić muzykalność, poprowadzi doświadczony nauczyciel, aktor, muzyk i międzynarodowy performer, Nowozelandczyk Sam Alty. Obaj zagrają również koncerty. Festiwal zakończy występ zespołu Klezmafour, znanego ze scen największych polskich i zagranicznych festiwali, łączącego w swej muzyce elementy klezmerskie, współczesny jazz, wpływy bałkańskie, arabskie oraz punkową energię. W programie festiwalu znajdzie się również wystawa plakatów teatralnych „Kraina szczęścia, czyli levinowskie klimaty”, pokaz zarejestrowanego spektaklu „Krum” Krzysztofa Warlikowskiego oraz wykład Justyna Stasiowskiej Cut-up Happiness dotyczący techniki cut-up, wymyślonej przez Williama S. Burroughsa i Briona Gyslina, jako formy przetwarzania obecnej rzeczywistości i możliwości wytworzenia własnej „krainy szczęśliwości” na śmietnisku współczesności.

Podczas sześciu dni 41. Krakowskich Reminiscencji Teatralnych na krakowskim Kazimierzu działać będzie Klub Festiwalowy. W programie klubu na czas festiwalu przewidziane są koncerty i imprezy muzyczne.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach