Friday, April 16, 2021
Home / Rozwój  / Psychologia  / 3 proste ćwiczenia na zwiększenie koncentracji u dziecka

3 proste ćwiczenia na zwiększenie koncentracji u dziecka

Twoje dziecko ma problemy z pamięcią i koncentracją? Wypróbuj tego!

Udowodniono, że ruch widocznie wpływa na poprawę koncentracji wśród dzieci / fot. Priscilla Du Preez / Unsplash

Bardzo dużo mówi się o znaczeniu ruchu w kontekście zdrowego i pięknego ciała, polepszenia samopoczucia, poprawy krążenia krwi, pozytywnego wpływu na metabolizm, dotlenienie organizmu i jako sposobu na lepszy sen. Mało kiedy jednak wspomina się jak ogromne znaczenie mają ćwiczenia na nasz mózg, a przede wszystkim na koncentrację i pamięć

Udowodniono, że ruch widocznie wpływa na poprawę koncentracji wśród dzieci / fot. Priscilla Du Preez / Unsplash

Nie bez powodu kiedyś w szkołach odbywały się tzw. zajęcia śródlekcyjne, podczas których dzieci wykonywały różnego rodzaju ćwiczenia fizyczne, podobne do rozgrzewki na w-f. Udowodniono, że ruch widocznie wpływa na poprawę koncentracji wśród dzieci. Zbyt długa pozycja siedząca nie służy zarówno naszym mięśniom, stawom, kręgosłupom, jak i naszym mózgom. Proste ćwiczenia mogą być receptą zarówno na nudę, apatię jak i polepszenie koncentracji, pozbycie się negatywnych emocji, nadmiernej lub zbyt małej ilości energii, która przeszkadza dzieciom w skupieniu się na lekcji.

Podstawowe, a zarazem najważniejsze ćwiczenia dla naszego mózgu to ruchy naprzemienne. To najlepsza gimnastyka dla naszego zmęczonego mózgu. Ćwiczenia naprzemienne wykonywane systematycznie synchronizują nasze półkole mózgowe, co widocznie wpływa na polepszenie naszej efektywności pracy, nauki. Aby ćwiczenia były skuteczne ważne jest, aby wykonywać je powoli i dokładnie, nie śpieszyć się, być starannym.

Przykładowe ćwiczenia to:
– rysowanie oburącz w powietrzu różnych kształtów np. kwadratów i podążanie oczami za tym co rysujemy,
– rysowanie leniwych ósemek – czyli jakby przewróconych 8 lub znaku nieskończoności jak kto woli,
– skrętoskłony – sięganie prawą ręką do lewej stopy i lewą ręką do prawej stopy przy ugiętych nogach, przyciąganie łokcia do przeciwstawnego kolana, kolejne to np.: nogi skrzyżowane, wyprostowane w kolanach i staramy się utrzymać równowagę i wiele innych ćwiczeń które możecie wymyślać nawet samodzielnie. Ważne jest aby w tych ćwiczeniach pamiętać o ruchach naprzemiennych.

Jako dydaktyk nie wyobrażam sobie, aby w trakcie – w moim przypadku 1,5 zajęć z zakresu szybkiego czytania i efektywnej nauki przesiedzieć z uczniem cały czas przy biurku, bez żadnego ruchu. Podczas każdych zajęć co najmniej 5 – 10 minut poświęcam ćwiczeniom. Ćwiczenia dobieram w zależności od potrzeb dziecka. Czasem są to ogólnie ćwiczenia na pobudzenie i koncentrację, a czasem wręcz odwrotnie – ćwiczenia wyciszające, szczególnie w przypadku dzieci mocno nadpobudliwych lub z napięciami. Bazując na swoim doświadczeniu w pracy z dzieckiem 1 na 1, zauważyłam które ćwiczenia przynoszą największe rezultaty przy danym dziecku i danej potrzebie edukacyjnej. Oczywiście biorę pod wagę także inne czynniki warunkujące jego podejście w danym dniu do nauki i sposób przyswajanie wiedzy.

Niewątpliwie ćwiczenia pomagają dzieciom w nauce i warto poświęcić im czas, chociażby 5 minut dziennie. Polecam serdecznie wszystkim wykonanie takiego doświadczenia na samych sobie i sprawdzenie jak się Wam uczy czy pracuje po wykonaniu takowych ćwiczeń a jak bez, np. przez 7 dni. Dzieci, z którymi pracuje, nie wyobrażają sobie już lekcji ze mną bez 5-10 minutowych ćwiczeń, ja również. Pamiętajcie – nasz mózg potrzebuje ruchu, tylko wtedy może funkcjonować w pełni efektywnie, także rączki w górę i kreślimy w powietrzu leniwe ósemki.

Angelika Gąska-Bełczykowska

Socjolog, pedagog, dziennikarz, wizażysta/stylista, trener technik efektywnej nauki i szybkiego czytania.
Z wykształcenia socjolog, dziennikarz, pedagog. Pasjonatka piękna i dobrej książki. Miłośniczka pracy z dziećmi. Od wielu lat związana ze szkolnictwem, marketingiem i kreowaniem wizerunku. Prowadzi zajęcia z zakresu szybkiego czytania oraz technik pamięciowych. Bliskie są jej także szkolenia z zakresu autoprezentacji (w tym wizaż i stylizacja), komunikacji oraz tożsamości społecznej. Jej znak rozpoznawczy to uśmiech i nieskończona ilość pozytywnej energii, którą chętnie wszystkim wokół przekazuje. To kobieta „orkiestra” – osoba łaknącą ciągłego poszerzania wiedzy, poznawania świata i ludzi. Interesuje ją wszystko co dzieje się wokół. Nie istnieją dla niej słowa „nie da się”, „niemożliwe”.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach