3.edycja Neo Fashion Jamboree
W niezwykłym otoczeniu dziedzińca Muzeum Zamku Sułkowskich oraz pofabrycznym gmachu Starej Fabryki odbędzie się wyjątkowe, modowe wydarzenie, 3.edycja Neo Fashion Jamboree.
W dniach 16-18 maja w Bielsku-Białej ruszy kolejna edycja Neo Fashion Jamboree. W ramach festiwalu odbędą się pokazy mody oraz liczne warsztaty i wykłady skierowane do osób, które wiążą swoją przyszłość z branżą artystyczną. Nie zabraknie również premierowych wystaw fotograficznych.
Współorganizatorami festiwalu są Miasto Bielsko-Biała i Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej. Wydarzenie odbędzie się na nowoczesnym, przeszklonym dziedzińcu Muzeum Zamku Sułkowskich oraz w klimatycznym, pofabrycznym gmachu Starej Fabryki (dawnym Muzeum Techniki i Włókiennictwa). Organizatorzy – Fundacja Play4design i agencja Korporacja Stylu, chcą przy okazji przypomnieć o dawnej świetności bielskiego przemysłu odzieżowego. Tegoroczna edycja połączona będzie z odbywającą się wtedy ogólnopolską Nocą Muzeów, która w Muzeum Historycznym przebiegnie pod hasłem „Moda na Muzeum”.
Niekończąca się kreacja
Co roku festiwal kładzie duży nacisk na aspekt edukacyjny, zarówno w wymiarze artystycznym jak i biznesowym. Poprzednia edycja odbyła się pod hasłem „Endless creation”, podkreślając prawo do swobody twórczej i wyrażania się za pomocą sztuki. W ubiegłych lata festiwal gościł z wystawami m.in. znanego chociażby ze współpracy z markami Kenzo i Mercedes fotografa – Fredericka Heymana, Madame Peripetie z surrealistyczną twórczością oraz jednego z najbardziej popularnych na świecie blogerów street fashion – Face Huntera, czyli Yvana Rodic`a. Na terenie Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej można było podziwiać reprodukcje prac Juareza Machado, brazylijskiego malarza światowej sławy, który stworzył cykl obrazów, dedykowanych selektywnym zapachom luksusowej marki Eisenberg oraz przegląd zdjęć z kultowego kalendarza marki Lavazza, wykonanych przez Marka Seligera – amerykańskiego fotografa gwiazd.
Future Prosperity
Tegoroczne hasło wydarzenia: „Future Prosperity” odwołuje się do przedstawienia możliwości rozwoju młodym twórcom, którzy z pasji chcieliby uczynić swój zawód. Do współpracy zostali zaproszeni specjaliści m.in. z branży mody, marketingu, grafiki, fotografii czy visual merchandisingu, którzy poprowadzą wykłady i warsztaty, doskonalące umiejętności twórcze i odnoszące się do aspektu biznesowo-reklamowej działalności artystycznej.
Stwórz z nami scenografię
W ramach festiwalu odbędą m.in. warsztaty z tworzenia scenografii, które poprowadzi Natalia Kacper-Mleczak. Projekty Natalii zaprzeczają popularnemu stwierdzeniu, że wszystko już wymyślono. Artystka działa na pograniczach mody, kina, sztuki i teatru, tworząc scenografię do teledysków (m.in. do utworów, pochodzących z najnowszej płyty Moniki Brodki, Mariny czy Cool Kids of Death), okładek płyt (m.in. debiutanckiej płyty Misi Furtak czy Karoliny Kozak), kampanii reklamowych (m.in. dla Gino Rossi, H&M, CCC), kampanii społecznych (m.in. dla Unicefu), spotów telewizyjnych (w tym zapowiadających nowe ramówki stacji TVN) oraz visual merchandisingiem, czyli aranżowaniem przestrzeni sklepów i wystaw na potrzeby luksusowych marek (m.in. polskiej La Manii Joanny Przetakiewicz czy tworząc instalacje reklamowe dla marki Converse).
Natalia współpracowała także z Frederickiem Heymanem, docenianym na całym świecie fotografem mody, który zaprezentował swoje zdjęcia podczas poprzedniej edycji festiwalu (efektem ich pracy była sesja dla prestiżowego magazynu VOGUE Hommes Japan) czy z Madame Peripetie, mającą polskie korzenie i zajmującą się fotografią artystką, również goszczącą podczas pierwszej edycji festiwalu. Oprócz scenografii Natalia tworzy również kostiumy do filmów, edytoriali oraz sesji zdjęciowych, zarówno polskich jak i zagranicznych magazynów, m.in. Przekroju, Elle, Label Magazine, Kikimory, Zwierciadła, Maleman’a, K Maga, Fashion Magazine czy Surface China. Zaprojektowała także statuetkę „Odkrycie ELLE 2014” w kategorii Design Award, wręczaną podczas Fashion Week Poland.
Tablica inspiracji Sophie Kuli
Organizatorzy zapraszają również na warsztaty z tworzenia mood board, czyli tablicy inspiracji, które poprowadzi pochodząca z Katowic projektantka, Sophie Kula. Tablice inspiracji będą przygotowywane pod przewrotnym hasłem „Maluch – gigantyczna kreacja”, w nawiązaniu do kolejnej atrakcji tego wieczoru – odszywania „ubrania dla malucha”, czyli okrycia na eksponat muzealny, jakim jest stojący na parterze Starej Fabryki Fiat 126p. Efekty zaprezentowane będą na wystawie kolejnego dnia.
Projektantka promuje obecnie swoją najnowszą kolekcję „Sweet Memories” w Paryżu. Trafiła tam dzięki francuskiej agencji Societe Anyome, która zaprosiła ją na wystawę młodych projektantów, zorganizowaną podczas tegorocznego Haute Couture Fashion Week. Sophie początkowo praktykowała w redakcjach działów mody różnych magazynów, takich jak Wysokie Obcasy, Exlusive i Viva – najpierw jako asystentka, później już w roli stylistki. Obecnie uczestniczy w stylizacjach do sesji zdjęciowych na potrzeby płyt oraz w realizacjach teledysków wielu rozpoznawalnych artystów.
Projektantka jest także finalistką licznych konkursów – z jej inicjatywy powstał film „Fabric of dreams”, pokazywany podczas festiwalu Warsaw Fashion Film Festiwal 2012, gdzie znalazł się w finale organizowanego na nim konkursu – w kategorii najlepszy film polski modowy 2011 roku. Znalazła się również w finale OFF Fashion czy Oskary Fashion – konkursu dla młodych talentów świata mody, organizowanego od ponad 10 lat przez Fashion Magazine.
Wykłady z zakresu marketingu i PR-u
Wykład, dotyczący kreowania przez debiutujących projektantów skutecznego PR-u w mediach poprowadzi Michał Zaczyński, dziennikarz – bloger, wicenaczelny magazynu o modzie „Fashion Magazine”. Przez pięć lat był felietonistą i szefem działu Styl tygodnika „Newsweek Polska”, wcześniej związany z „Wprost” i „Życiem Warszawy”. Publikował m.in. w „Viva Moda!”, „Elle”, magazynie „Sukces”, „Logo”, „Modzie Męskiej”, „Coachingu”. Juror konkursów Warsaw Fashion Street, Off Fashion, Re-Act, Cracow Fashion Awards. Autor bloga: michalzaczynski.com.
Zaproszenie na festiwal przyjęła również Katarzyna Młynarczyk – konsultantka ds. marketingu internetowego firmy szkoleniowo-konsultingowej Socjomania. Z promocją oraz budowaniem wizerunku firm i marek z branży fashion związana jest od ponad 4 lat. Pracując w agencjach interaktywnych pełniła stanowiska managera zarządzającego dużymi zespołami pracowników, tworząc strategie obecności w social media i PR m.in. dla Fashion Week Poland i znanych marek odzieżowych, m.in. Atlantic, Triumph, SOLAR, APART, Wittchen, Mohito czy Coccodrillo. Wspierała merytorycznie projektantów, w tym Joannę Klimas i Monikę Błażusiak. Wykład, który poprowadzi dotyczyć będzie aktualnych trendów panujących na rynku social media fashion, narzędzi, z których można korzystać budując wizerunek w mediach oraz strategii działania w social media.
Warsztaty dla fotografów i grafików
Oprócz tego, zorganizowane zostaną: warsztaty z tworzenia rysunku żurnalowego, prowadzone przez Ernesta Zawadę związanego z Wyższą Szkołą Techniczną w Katowicach, zajmującego się różnymi technikami plastycznymi – malarstwem sztalugowym, grafiką, malarstwem ściennym i instalacją; warsztaty graficzne pod patronatem ogólnopolskiego wydawnictwa, pokazujące możliwości przygotowania portfolio, strony internetowej i innych form komunikacji z potencjalnym odbiorcą – także w oparciu o bezpłatne narzędzia i programy; cykl warsztatów Fotografia&Kamera, które poprowadzi zespół wykładowy Wyższej Szkoły Technicznej, kierunku Realizacja obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografii; oraz warsztaty wzornicze.
Premierowe wystawy: Moro i Domagała
Program festiwalu wykracza poza klasyczne ramy pokazów mody, ale wykłady i warsztaty, to nadal nie wszystkie atrakcje Neo Fashion Jamboree. Organizatorzy zapraszają również na wystawy fotograficzne – w tym węgierskiego fotografa Mate Moro. Będzie to jego pierwsza wystawa w Polsce, choć na swoim koncie ma już ich wiele, m.in. w Muzeum Ludwika w Kolonii. Moro ukończył fotografię na uniwersytecie w Budapeszcie oraz w Zurichu, pracuje głównie w Szwajcarii. Mimo młodego wieku współpracował z największymi projektantami tworząc lookbooki, kampanie wizerunkowe rozpoznawalnych marek oraz edytoriale dla znanych magazynów modowych, m.in. dla Room Magazine przy współpracy z luksusowym Louis Vuitton, francuskiego WAD Magazine, brytyjskiego Glamour Magazine czy węgierskiego LACK Magazine. Jego fotografie są najlepszym dowodem na to, że moda jest dziedziną sztuki.
Ponadto, podczas festiwalu zorganizowana zostanie wystawa fotografii mody w obiektywie Piotra Domagały. Fotografował m.in. Daniela Olbrychskiego, Michała Żebrowskiego, Czesława Mozila, Annę Dereszowską czy Mateusza Damięckiego. Od wielu lat realizuje sesje zdjęciowe dla polskich magazynów mody i lifestylowych, m.in. InStyle czy HOT, fotografuje kampanie reklamowe i wizerunkowe marek oraz projektantów. Jest to szczególne wydarzenie, ponieważ mimo wieloletniej kariery tego fotografa, będzie to jego pierwsza wystawa.
Wystawa ilustracji modowych
Oprócz wystaw fotograficznych zorganizowana zostanie również wystawa ilustracji modowych Adriany Krawcewicz. Cechy charakterystyczne jej prac, to lekka kreska i zabawa akwarelowym efektem. Adriana jest absolwentką wydziału grafiki projektowej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie i studentką prestiżowej uczelni London College of Fashion na wydziale BA Fashion Illustration. Wciąż zdobywa doświadczenie w branży mody, odbyła m.in. praktyki jako asystent stylisty w Hunger Magazine, tworzyła printy dla londyńskich designerów, uczestniczyła w realizacji projektów na London Fashion Week. Mimo młodego wieku, publikowała w wielu magazynach, min. Computer Arts (UK), Dash Magazine czy Trendland. Dwa lata temu została również laureatką konkursu ilustracji na Warsaw Fashion Weekend. Obecnie Adriana pracuje nad dyplomem, który broni w maju: muzycznym wideoklipem, który łączy element animacji i filmu modowego oraz będzie promować jej umiejętności art direction i nowe demo.
Konkurs z marką LOYD
Wspólnie z marką LOYD organizatorzy zachęcają również do udziału w konkursie na aranżację scenografii reklamowej. Konkurs nie wymaga wcześniejszych przygotowań, ani przesyłania zgłoszeń. Odbędzie się w trakcie Neo, więc aby wziąć w nim udział – obecność obowiązkowa! Zadaniem uczestników będzie zaprojektowanie layoutu marki LOYD. Za ekran monitora posłuż blat stołu, na którym w ciągu 30 minut stworzycie mini-scenografię. Każda z aranżacji utrwalona zostanie na zdjęciu wg identycznych ustawień i parametrów technicznych. Założeniem konkursu jest przygotowanie takiej aranżacji, której zdjęcie mogłoby stanowić layout reklamowy marki LOYD.
Szczegółowy program tegorocznej edycji Neo Fashion Jamboree dostępny jest na stronie: www.neo-fashion-jamboree.com